SpareBank 1 Østlandet velger atferdsbyrået nudgelab
Skal sammen få flere unge til å sette av penger til pensjonssparing.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Hvordan bruke atferdsinnsikt og nudging som metode for å sørge for at flere unge velger å spare til pensjon her og nå, for en pensjonisttilværelse langt der fremme? Det skal SpareBank 1 Østlandet og nudgelab bruke høsten til å finne ut av.
– Vi ønsker å sette pensjonssparing på agendaen for unge mennesker, for det er ikke sikkert at de vil bli like godt ivaretatt av staten som de kanskje tror. Nudgelab har en spennende tilnærming til kommunikasjon ved bruk av atferdsinnsikt. Dette ønsker vi å lære mer om, sier digital markedsfører i SpareBank 1 Østlandet, Marianne Gylthe Karlsson, i en melding.
Nudger unge til pensjonssparing
Sammen med atferdsbyrået nudgelab skal de bruke høsten til å se hvordan de kan bruke atferdsinnsikt og nudging som metode for å sørge for at flere unge velger å spare til pensjon.
– Det er veldig gøy at SpareBank 1 Østlandet er så fremme i skoene at de ønsker å jobbe med atferdsinnsikt og nudging når de fremover skal ha fullt fokus på pensjonssparing blant unge. Vi vet både basert på forskning og erfaring at det å jobbe systematisk med å påvirke folks handlinger, hva de faktisk gjør, i en gitt situasjon gir effekt, sier partner i nudgelab, Irmelin Bergh.
Nudgelab startet opp i oktober 2021 og har siden oppstart rukket å jobbe med blant andre Gjensidige, No Isolation, Tv2, DNB og Utdanningsdirektoratet.
– Mange unge tenker lite på pensjonstilværelsen, for det er jo «evigheter» til. Ved å bruke atferdspsykologi, håper vi å kunne bidra til at flere unge blikker mot fremtiden og starter sparing til pensjon. Jo tidligere du starter, jo bedre er det, sier Gylthe Karlsson.
Jobber for å endre vaner
Nudgelab jobber med systematisk bruk av atferdspsykologi og nudging, med mål om å endre vaner og skaper bedre produkter og tjenester.
– Når man skal påvirke folks valg er kunnskap om hvordan folk tenker og tar avgjørelser helt avgjørende for å få til endring. Det er selve kjernen i nudging som metode, sier Bergh.
Foreløpig består byrået av Bergh som har doktorgrad i psykologi og Martine Carlson som har mer enn 10 års erfaring i norsk byråbransje. De opplever en stadig økende interesse for bruk atferdspsykologi og nudging både i det offentlige og private.
– Vi sier ikke at oppgaven blir enkel for av alt moro unge kan bruke penger på her og nå, vil nok de færreste ønske å sette av penger til en uviss pensjonisttilværelse langt der fremme i tid. Derfor tror vi involvering av målgruppen er avgjørende, samtidig som vi sammen med SpareBank 1 Østlandet både skal jobbe med rigging av kontekst og løsning, og aktivt prøve å nudge målgruppen i retning av sparing, sier Martine Carlson.