Shein vinner årets Gullbarbie 2024
Klesgiganten får prisen som ingen vil ha.
De nominerte til årets Gullbarbie-pris var Meta, Good For Me og Shein. Nå er det klart at klesgiganten Shein stikker av med seieren.
Press - Redd Barna Ungdom deler årlig ut Gullbarbie-prisen, som har som mål å ansvarliggjøre aktører som de mener bevisst bruker barn og unges usikkerheter for å tjene penger.
Hvert år stemmer ungdom over hele landet frem kandidater som de mener fortjener å motta prisen, og det er ungdom selv som kårer den «beste» av de verste.
Les Sheins svar nederst i saken.
Prisen går til aktører som ikke tar barns rettigheter og ungdoms mentale helse på alvor, enten ved å fremme kroppspress, kjøpepress eller bruke markedsføringstriks og manipulative teknikker som negativt påvirker hvordan barn og unge føler seg, skriver Press - Redd Barna Ungdom i en pressemelding.
– Vi etterspør dialog med de nominerte, men heller ikke i år har vi nådd frem. Vi kan heller ikke ansvarliggjøre alle aktørene som på problematisk vis markedsfører til barn og unge én prisutdeling av gangen. Vi trenger større politisk endring for å forhindre at barn og unges usikkerheter utnyttes for penger i fremtiden, sier leder Maja Enerhaug Egge.
«Motegiganten Shein er nominert for måten de bruker influensere og sosiale medier til å skape kjøpe- og klespress blant unge. Ultra-fast fashion-selskapet er det mest populære merket for hauls på TikTok, og har stor innflytelse på hvor tilgjengelig og synlig trender er for et ungt publikum. Mikrotrender og ultra-fast fashion legger et unødvendig press på unge om å alltid ha det nyeste plagget på markedet. Med fast fashion-industriens synlighet i sosiale medier kommer klestrendene tettere på enn noen gang. Og nå har norsk ungdom utpekt en av gigantene som «versting»», skriver Press - Redd Barna Ungdom.
- Shein er et prakteksempel på fast fashion-industriens påvirkning på barn og unge. At noe er trendy er ikke nytt, men aldri før har man sett nye plagg dukke opp så hyppig som i dag. Både fordi klesproduksjonen raser avgårde og fordi påvirkningen kommer tettere på enn noen gang.
- At Shein stikker av med seieren kan også vise til klimaengasjementet blant de unge. Det er ikke lett å vite hvilken posisjon man skal ta når trendplaggene prakkes på deg og avsenderen er en utslippsversting, avslutter Egge.
Shein svarer
KOM24 har kontaktet Shein for en kommentar i forbindelse med denne saken.
Associate Director hos klesgiganten, Marion Bouchut, svarer at de tror Press har misforstått Sheins visjon.
– Vi har stor respekt for jobben som Press gjør, og vi er skuffet over å få en slik pris. Vi ønsker å gi alle rimelig tilgang til moteklær. Vår forretningsmodell bygger på et ønske om at mote skal være tilgjengelig for alle, uansett økonomisk bakgrunn, kroppsfasong og smak, skriver Bouchut.
Hun legger til at de også jobber for å forhindre overproduksjon, og at de ønsker å gå i dialog med Press - Redd Barna Ungdom.