TikTok-kaos etter Lyko's Goodiebag-løfte
Lyko's storslåtte Goodiebag-lovnad i Stockholm endte i kaos, med TikTok-filmede køer og frustrerte kunder som ble stående uten. Administrerende direktør Rickard Lyko unnskylder og trekker seg tilbake etter løftebruddet.
Denne helgen har TikTok-feeden blitt fylt med videoer av lange køer i Sveriges hovedstad.
Grunnen? En goodiebag verdt 3500 SEK som Lyko lovet de første 5000 kundene til sin såkalte «fabship store» som åpnet i Stockholm ved 11-tiden lørdag morgen.
Unnskyldte seg på TikTok
De første sminkeentusiastene stilte opp utenfor butikken allerede fredag kveld og fikk raskt selskap av flere.
Spill, telt og tepper preget køen i utgangspunktet, men da klokken nærmet seg åpning, brøt det ut kaos og køsystemet brøt sammen. Noe som selskapets administrerende direktør Rickard Lyko ba om unnskyldning for i en video på TikTok.
– Føler du at du var her og ikke mottok goodiebagen og føler deg veldig misfornøyd, bør du kontakte vår kundeservice. Vi beklager så mye, sa han.
Nå er han tvunget til å trekke seg tilbake. «Det var bare 5000 goodiebags og vi har gått tomme», skriver Lyko i en e-post, ifølge opplysninger til Aftonbladet.
Kundene raser
Flere av de som sto i kø i timevis ble stående uten goodiebag og Lyko har fått kritikk etter uttalelsen.
– Jeg begynte å stå i kø i 22-tiden, så jeg og vennene mine havnet blant de 100 første i køen. Vi sov ute, men fikk ingenting, sier en jente Aftonbladet har snakket med.
Ifølge Rickard Lyko har over 3000 personer stått fram og sagt at de føler seg misfornøyde.
– Det er umulig å vurdere hvem som faktisk var der. Vi har gjort vurderingen at vi ikke kan avgjøre hvem som har rett. Skal vi begynne å vurdere er det en risiko for at det skaper enda mer kaos. Vi er selvfølgelig veldig lei oss for at det har blitt slik, sier han.
I e-posten som ble sendt ut skal han ha gitt ut sitt eget nummer og sagt at man kan ringe han hvis man har meninger og at det er han man kan bli sint på.