Googles helomvending skyldes «sprikende syn» i bransjen – og utsetter igjen den varslede personvernreformen.

Google snur igjen – dropper både cookie-stopp og samtykkevalg

Etter fem år med løfter om å fase ut tredjepartscookies og gi brukerne mer kontroll, bekrefter Google at de likevel ikke går videre med planene. Det blir verken utfasing eller ny samtykkeløsning i Chrome.

Publisert

Google dropper planene om å fase ut tredjepartscookies i nettleseren Chrome, og ruller heller ikke ut en forventet valgmulighet for brukerne til å takke nei til sporing. 

Det bekreftet selskapet i en kunngjøring tirsdag. Beslutningen markerer en total helomvending etter over fem år med løfter om å gjøre nettet mer personvernvennlig.

– Vi har besluttet å videreføre dagens tilnærming til hvordan vi tilbyr valg om tredjepartscookies i Chrome, skriver Anthony Chavez, visepresident for Googles Privacy Sandbox-initiativ, i en bloggpost.

Google hadde opprinnelig planlagt å la brukere eksplisitt velge om de vil spores av tredjepartsannonsører, men valget uteblir altså. Begrunnelsen er at det fortsatt er «sprikende synspunkter» i bransjen om hvordan slike endringer bør gjennomføres.

Privacy Sandbox har vært Googles svar på regulatoriske krav og økt press om mer personvernvennlig annonsering.

Ambisjonen har vært å balansere personvern og annonseinntekter, men utviklingen har vært preget av utsettelser og skepsis.

Google sier de fortsatt vil jobbe med nye teknologier og innhente tilbakemeldinger fra bransjen. Blant annet rulles IP-beskyttelse i Inkognitomodus ut i tredje kvartal i år.

Samtidig erkjenner selskapet at utviklingen siden lanseringen av initiativet i 2019 har endret spillereglene, med nye teknologier, KI og skjerpede regulatoriske krav i mange markeder.

Avgjørelsen betyr at tredjepartscookies fortsatt vil være tilgjengelige i verdens mest brukte nettleser.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS