Teknologigiganten vil ikke kvitte seg med den gamle og omdiskuterte sporingsteknologien i Chrome likevel.Illustrasjon: Canva
Google gjør helomvending: – Skuffende nyheter
Mens mange lenge har begynt å bevege seg bort fra å være avhengige av tredjepartscookies, har Google nå snudd opp ned på sitt fire år gamle løfte og skrinlagt planene.
Teknologigiganten kunngjorde i januar 2020 at de skulle fase ut cookies. Siden da har vi sett gjentatte utsettelser og en rekke foreslåtte alternativer som raskt har blitt forkastet.
Debatten om en cookie-fri framtid har vært omfattende. Som en konsekvens av et økende fokus på personvern og sikkerhet, har alle nettlesere, med unntak av Google Chrome, avviklet tredjepartsinformasjonskapsler.
Chrome var også på vei mot en fremtid uten informasjonskapsler, men forrige mandag kom vendepunktet. I et blogginnlegg kunngjorde Google at de ville gå bort fra sin mangeårige plan.
I stedet vil selskapet rett og slett spørre brukerne om de vil ha dem eller ikke.
– I stedet for å avvikle tredjepartscookies, vil vi introdusere en ny opplevelse i Chrome som lar folk ta et informert valg som gjelder på tvers av nettsurfingen deres, og de vil kunne justere dette valget når som helst. Vi diskuterer denne nye veien med regulatorer, og vil engasjere oss med bransjen mens vi ruller dette ut, foreslo Googles Anthony Chavez i innlegget.
– Skuffende
Etter år med bransjens innsats for å forberede seg på en fremtid uten cookies, sier Christian Mikkelen i Adform at dette er skuffende nyheter.
– I en overraskende vending har Google bestemt seg for å ikke avvikle tredjeparts-cookies, og velger i stedet en ny, ennå ikke definert, tilnærming til samtykke.
Adform har arbeidet i flere år med å forenkle overgangen til en fremtid uten informasjonskapsler for annonsører. Mikkelsen understreker at selskapet og ders kunder er klare for en fremtid uten cookies.
– Hos Adform er vi og våre kunder klare for en fremtid med førsteparts, personvernsikre løsninger, og vi ville ha ønsket avviklingen av tredjeparts-cookies i Chrome velkommen – enten Sandbox var klar eller ikke, fortsetter Mikkelsen.
For selskapets kunder bruker de fleste allerede ID Fusion, Adforms løsning for aktivering av førsteparts-IDer.
Mikkelsen mener at en overgang til en førstepartsfremtid er avgjørende for suksess, enten det er på grunn av avvikling eller bedre personvern- og samtykkemekanismer.
– Hva nå?
– Det vil avhenge av de detaljerte planene fra Chrome, hvordan regulatorer vil reagere og hvilke nye utfordringer som kan oppstå. Sagaen fortsetter!
Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge, skriver i en SMS til KOM24 at all informasjon per nå er oppsummert i blogginnlegget, og at det er intet nytt utover det.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no