Sara Jansson Mäkiperä, som selv er gravid med sitt andre barn, reagerer kraftig på strekkmerke-reklame rettet mot gravide.

Raser mot reklame som spiller på kvinners følelser og usikkerheter

Sara Jansson Mäkiperä reagerer kraftig: – Det bør være et filter som stopper slik reklame i Norge.

Publisert

Reality-profil og influenser Sara Jansson Mäkiperä, delte denne uken et innlegg på Instagram, hvor hun tydelig opprørt forteller om en reklame som dukket opp på Facebook.

Det var KK som først omtalte saken.

Misvisende reklame

I reklamen blir en kvinne presentert som angivelig var dypt ulykkelig på grunn av strekkmerker, og påstår at et bestemt serum for strekkmerker og arr fjernet dem, på bare fire uker. 

Før kvinnen «ble kvitt strekkmerkene» begynte hun visstnok å hate seg selv og kroppen sin. I reklamen er det lagt ved et åpenbart redigert før- og etterbilde. 

Mäkiperä, som selv er gravid med sitt andre barn, uttrykte sin harme i en video:

Hun reagerer på at noen tillater seg å reklamere og markedsføre slike produkter, og henvende seg til gravide kvinner og kvinner som har født. 

– Jeg kjenner at jeg blir ordentlig sur og sint over at det skal være lov å reklamere på den måten her, sier hun i videoen.

Blir «deprimert» av strekkmerker

Mäkiperä har selv levd med strekkmerker siden tenårene, og vet at disse naturlige hudforandringene ikke kan enkelt forsvinne med et serum. 

Hun argumenter for at det er mye i livet som kan føre til ulykke, men strekkmerker bør ikke være blant dem. 

– Strekkmerker visner med tiden, men går aldri helt bort. Jeg har hatt strekkmerker siden jeg var 12–13 år, og ingen serum i verden ville fått de bort, skriver hun.

Livserfaring har derimot lært henne at det ikke er «glatt og vakker» hud som gjør henne lykkelig eller ulykkelig. 

«Jeg prøver å ikke tenke på depresjonen jeg ville ha gått inn i hvis det ikke var for dette serumet» står det blant annet i reklamen. Denne setningen bet hun seg spesielt merke i. 

– Mener de virkelig at en skal være deprimert hvis en har strekkmerker? spør hun.

– Manipulerende og utnyttende

Overfor KOM24 forteller Mäkiperä litt mer om hvorfor hun ble så provosert: 

– De spiller på kvinners følelser og usikkerheter for å tjene penger. Det provoserer meg at de tydeligvis mener at man bør være deprimert hvis man har strekkmerker, og at man ikke kan gå i de klærne man vil hvis merkene er synlige, sier hun. 

– Noe som er så normalt som strekkmerker blir gjort om til noe stygt og ekkelt. Måten de reklamerer på er manipulerende og utnyttende, supplerer hun. 

Powered by Labrador CMS