– Vi kjenner på en følelse av hastverk, for det er mye som skal gjøres på kort tid. Vi er glad for å ha etablert en plattform og en måte å kommunisere på, sier Siri Norhagen, Bærekraftsjef i IKEA Norge.

IKEA ønsker velkommen til 2030

– Kjenner på et hastverk, sier bærekraftssjef Siri Norhagen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(KLINGENBERG KINO, OSLO): Innen 2030 skal IKEA bli 100 prosent sirkulære og klimapositive.

– Det er målet vårt. Det er et hårete mål med en optimistisk holdning, sier bærekraftssjef Siri Norhagen, i IKEA fra scenen under torsdagens Green Camp.

Konferansen som er et initiativ fra kommunikasjonsbyrået Nr. 17 med Tanja Schøien i spissen, med mål om å belyse kommunikasjonens rolle i arbeidet med bærekraft.

Vanskelig å tolke

For at IKEA skal klare å oppnå sitt mål, har de etablert «Velkommen 2030»-plattformen.

– Vi har jobbet mye med hvordan vi skal klare å kommunisere dette. Ikke bare med kundene våre, men også med alle medarbeiderne våre.

Når tonen var satt for kommunikasjonsmålet, begynte arbeidet med å få med seg alle medarbeidere, hvor en app ble løsningen for IKEA.

– Gjennom appen hadde vi bærekraftsopplæring, og gjennom arbeidsdagen ble alle tiltak logget og sammenlignet mellom varehus og avdelinger. Dette tydeliggjorde litt hva som skal til, og hva man kan gjøre for å bidra mot målet vårt og hva slags effekt dette har for kloden vår. Ordet bærekraft i seg selv kan være litt vanskelig å tolke, så det var viktig for oss at alle konkret forstår og vet hva det innebærer.

Det ble også klart at bærekraft er noe som oppleves vanskelig å snakke om, og at flere kunne synes det var ukomfortabelt.

– Derfor hadde vi en challenge sammen der vi utfordret hverandre ved å spørre hva bærekraft egentlig er. Og dette ble en fin måte å øve oss før møtene med kunder.

Hastverk

Innenfor «Velkommen 2030»-plattformen, har IKEA sluppet en rekke reklamer i tett samarbeid med Try.

– Vi har kommunisert bytte og retur, fordi våre varer skal ha en levetid på 10, 15 og 25 år. Vi selger reservedeler på nett, kjøper tilbake og vi bruker materialer som er fornybare eller resirkulere.

Det er åtte år igjen før IKEA skal nå det hårete målet og ønske 2030 velkommen.

– Vi kjenner på en følelse av hastverk, for det er mye som skal gjøres på kort tid. Vi er glad for å ha etablert en plattform og en måte å kommunisere på.

Ifølge Norhagen selges det 6 millioner møbler årlig, og det kastes 3,3 millioner i Norge.

– Foreløpig har vi ikke klart å finne ut hvor stor del av det som kastes som kommer fra oss.

Ikke så lenge som man tror

IKEA har gitt oss et innsikt med «The Trash Collection», og det siste tilskuddet i plattformen, er «The Livet Collection», som skapte stor engasjement fra nord til Japan.

– Kampanjene har pushet oss internt, og det føles godt å forplikte seg. Det er godt å se hvordan denne kampanjen har engasjert over landegrenser. Vi har dårlig tid, men det å ha en åpen og ærlig kommunikasjon gir stor verdi for oss. Jeg tror det er viktig å ikke skjule utfordringer eller å ha en åpen kommunikasjon for hvordan vi skal nå målet vårt.

Mange synes kanskje at åtte år virker lenge.

– Det er ikke så lenge som man tror, sier Norhagen og viser fram et familiebilde åtte år tilbake i tid.

– Jeg synes ikke det var lenge siden. Så derfor må vi bare gønne på, skal vi klare målet vårt.

Powered by Labrador CMS