Nils Forren, medierådgiver i Senterpartiet.
Nils Forren, medierådgiver i Senterpartiet.

Lokalvalg 2023:

Slik mener han Senterpartiets strategi skiller seg fra konkurrentenes

Lokalvalget blir viktig for Senterpartiet, som har en løsere strategi til valgkampen.

Publisert

Til høsten er det klart for lokalvalg. KOM24 har snakket med de ulike partiene om hvordan de jobber for å nå ut til velgerne.

Hele 132 av 356 kommuner i Norge har ordfører som representerer Senterpartiet. På siste måling fra Vårt Land og Dagbladet ligger de an til å få 9,5 prosent av velgerne, og bare Høyre og Arbeiderpartiet er større.

Nils Forren er blitt hentet inn for å styrke partiets kommunikasjonsarbeid i forbindelse med valget, og skal jobbe med det til september.

– Vi har fått veldig stort handlingsrom til å være kreative. Arbeidsoppgavene går i korte trekk ut på å selge inn saker og leserinnlegg til ulike medier, sier Forren til KOM24.

Flere styrker

Han mener Senterpartiet har en klar styrke i sitt kommunikasjonsarbeid, som skiller dem fra konkurrentene.

– Jeg vil si at vi er flinkere til å komme oss ut og møte folk. Også er vi bedre til å finne de lokale vinklingene som gjør at folk forstår hva de politiske sakene handler om.

Selv er Forren kommunerepresentant i Heim kommune i Trøndelag. Han har vært aktiv i politikken en god stund, og studerer til å bli lærer.

– Jeg tror det kan brukes som en styrke i denne jobben. Jeg kjenner til hvordan politikken fungerer og velgerne. Vi ønsker å treffe bredt, og vi har ikke noen spesiell målgruppe.

Kommunikasjonssjef i Senterpartiets stortingsgruppe, Gunnar Ringheim, sier de er klar over hvor viktig lokalvalget er for partiet.

– Totalt har vi rundt 8.000 politikere som står på liste for kommune- og fylkesvalg. Det er en svær gjeng med mange flinke folk, sier Ringheim til KOM24.

Et annerledes valg

Ved stortingsvalget i 2021 gjorde Senterpartiet et brakvalg, og fikk 13,5 prosent av stemmene. Den siste tiden har de derimot slitt på nasjonale meningsmålinger.

– Det er noe annet å jobbe med kommunikasjon foran et lokalvalg. Hvilke saker som er viktig varierer fra kommune til kommune, og det er også med på å forme kommunikasjonsarbeidet, sier Ringheim.

Han opplyser at de ikke har et eget budsjett som er satt av til kommunikasjonsarbeid i valgkampen.

På lokale målinger ser det lysere ut. Siste måling fra Dagbladet og Vårt Land viser at Senterpartiet ligger an til å få 9,5 prosent av velgerne totalt, og at bare Høyre og Arbeiderpartiet er større.

– Vi står kjempesterkt i kommune-Norge. Jeg opplever også at det er stor optimisme blant politikerne før høsten.

Forsterkninger

I tillegg til Nils Forren, er også Henrik Reidarson Due og hentet inn som medierådgiver.

Gunnar Ringheim fremhever arbeidet som blir gjort på sosiale medier.

– Vi forsøker å styrke oss på sosiale medier, som Facebook og Instagram. Og håper at det skal gi seg utslag i valgkampen.

Selv har han bare jobbet i kommunikasjonsavdelingen til partiet siden mars i 2022. Da kom han fra jobben som journalist i Dagbladet, der han var ansatt i mange år.

– Læringskurven har vært uhyre bratt, men enkelte fordeler har jeg jo også som tidligere politisk reporter. Jeg kjenner spillet. Så langt har det vært både morsomt og utfordrende å samarbeide med politikerne og rådgiverne på Stortinget og i regjeringsapparatet. De er utrolig kreative og kunnskapsrike, de takler motbakker, og byr på mye sjarm og godt humør.

Om partiets viktigste budskap før lokalvalget sier Ringheim følgende:

– Alle må få jobbe fram sakene som er viktig i deres kommune og fylke, så vi har ikke noe overordnet budskap sånn sett. Men noe som går igjen er dette med lokal styring og nasjonal kontroll over naturressurser.

Powered by Labrador CMS