Martin Wenstad Janssen og Haakon Gedde-Dahl i Team Snapchat, som vant for andre år på rad.

Vant for andre år på rad: – Har ikke tenkt å gi andre muligheten neste år

Martin Wenstad Janssen og Haakon Gedde-Dahl i Snap var storfornøyde etter seier i Kanalbattle.

Publisert

Team Snapchat vant Kanalbattle i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo for andre år på rad.

– Det var fint å vinne. Jeg er en litt rolig person sånn generelt, men dette var bra, sier Haakon Gedde-Dahl til KOM24 sekunder etter triumfen.

At de gikk av med seieren til slutt, kom ikke som noen stor overraskelse.

– Helt ærlig så hadde vi litt selvtillit på det. Vi tikket av alle boksene, og følte at vi fant et gullkort rundt det med preferanse, for det var det ingen andre som snakket om, sier Martin Wenstad Janssen.

Skilte seg ut

Janssen og Gedde-Dahl la vekt på at Snapchat har 75 prosent daglig dekning blant familier i målgruppen 0 til tolv år.

Oppsummert landet de på å spille på emosjonell kontakt, der både dyr og barn har det bra.

De var også opptatt av å holde budsjettet, og her kom de med et stikk til flere av de andre deltakerne, som de mente at overgikk grensen på hvor mye penger de kunne bruke.

De to kompanjongene mener de skilte seg ut når det kom til det å bygge preferanse rundt årets case, som gikk ut på å lansere «MFO ZOO».

– Der skilte vi oss virkelig ut. Vi viste hvordan preferanse kan bygges. Vi tok også i bruk denne reklametesten som vi fikk fra MFO og Norstat på forhånd. Det var det ingen andre som gjorde. Den brukte vi til å underbygge det vi snakket om, sier Gedde-Dahl.

– Ved å være realistisk og ha gode tall, klarte vi å vinne dette, legger Janssen til.

De hadde også en ørliten fordel, fordi de presenterte sin pitch ganske sent i konkurransen.

– Jeg har studert psykologi, så jeg vet at det er en fordel å komme etter andre i slike konkurranser. Men vi var jo ikke helt sist, så den største fordelen hadde vi ikke, sier Gedde-Dahl.

Neste år

De to er motiverte for å komme tilbake til neste års konkurranse. Men taktikken til neste år kommer de nok til å diskutere mer seg imellom.

– Vi skal jobbe for å vinne neste år også. Men kanskje vi skal slippe til noen andre også?, spør Gedde-Dahl.

– Jeg har ikke tenkt å slippe til noen andre nest år, konstaterer derimot Janssen.

Fornøyd jury

Årets eminente fagjury

Juryens begrunnelse veide tyngst med sine 80 prosent, og de resterende 20 ble avgjort av publikum. 

Fagjuryen ble ledet av Mira Kahn (daglig leder i Monster Podcast), Joakim Sande (markedsdirektør i Hansa Borg & Solera Beverage Group), Mari-Anne Tellefsen (juryleder og styreleder i MFO), Cathrine Aarvold Hofland (managing director i iProspect) og Herman Stormyr (byråleder i WAL).

Til KOM24 begrunner juryen valget: 

– Det har vært fantastisk sterke bidrag hele veien. Diskusjonene var gode underveis, men det var ingen tvil om hvem som var kanalvinneren, sier juryleder Tellefsen. 

– Det var en kanal som evnet til å sjekke av alle boksene. I dag var det Snapchat som løste oppgaven best, sier Sande. 

Powered by Labrador CMS