MENY inngår samarbeid med Norges største vegetarinfluenser
4 av 10 kvinner tenker på miljøet når de handler mat. Disse ønsker MENY å nå.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi skal inspirere flere til å spise og leve mer bærekraftig og plantebasert. Hanne-Lene lager kjempegode vegetaroppskrifter og når ut til mange med sin unike inspirasjon, derfor blir samarbeidet med henne spennende, sier Kenneth Skauge, bærekraftansvarlig i MENY i en pressemelding.
Får tilgang
I en undersøkelse gjennomført for MENY i februar i år svarer 36 prosent av alle spurte - og 42 prosent av kvinnene – at de tenker på klima og miljø når de kjøper dagligvarer. Av disse igjen svarer 4 av 10 at de tar miljøvalg i butikken ved å kjøpe mindre kjøtt og mer fisk og grønt.
Hanne-Lene Dahlgren er på få år blitt en sentral influenser. Hun har skrevet Norges mest solgte vegetarkokebøker og ble i 2021 kåret til både Årets influenser i kategorien bærekraft i Wixen Awards og Årets formidler i Matprisen.
Samarbeidet innebærer blant annet at MENY får tilgang til mange av Hanne-Lenes suksessoppskrifter.
- Målet mitt er å inspirere flere til å spise mer plantebasert, sier Dahlgren i pressemeldingen.
Skal øke salget
MENY har nå et mål om å øke salget av frukt og grønt med 8 prosent innen 2025.
– Nå skal vi bli enda flinkere på grønn inspirasjon for å nå fleksitarianere, vegetarianere og de unge. Undersøkelsen vår viser at nær halvparten av de under 30 år tenker på miljøet når de er i matbutikken, sier Skauge i pressemeldingen.
MENY har de siste årene opplevd vekst i søk på vegetaroppskrifter på meny.no. Samtidig har salget av bønner økt med 22 prosent de fem siste årene, mens salget av hummus er mer enn tredoblet i samme periode. Tofu, en typisk kjøtterstatning laget av soyamelk, har også hatt en formidabel vekst, særlig etter at MENY økte utvalget betydelig i 2020. I 2019 solgte 6300 stk. tofu mot snaue 87 000 i 2021.