Selv om produktplassering som hovedregel er forbudt, er det likevel tillatt i noen programmer, som sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer.
Selv om produktplassering som hovedregel er forbudt, er det likevel tillatt i noen programmer, som sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer.

VGTV får advarsel fra Medietilsynet etter brudd på reklameregler

– Regelen er laget for å gjøre seerne oppmerksomme på at et produkt er plassert i et redaksjonelt program mot betaling.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet i en pressemelding.

I flere av VGTVs episoder av «Spårtsklubben» og «Harm & Hegseth» som Medietilsynet kontrollerte, manglet merkingen av produktplasseringen, eller den var ikke tydelig nok. 

Forbudt

I noen av episodene av «Harm & Hegseth» havnet i tillegg produktplasseringsmerket over aldersmerkingen, skriver Medietilsynet i pressemeldingen.

Kringkastingsloven sier at produktplassering som hovedregel er forbudt, men tillater likevel produktplassering i noen programmer, som sportsprogrammer og lette underholdningsprogrammer. 

Da skal seerne på en tydelig måte gjøres oppmerksom på at programmet inneholder produktplassering, både ved programmets begynnelse, slutt og etter et reklameavbrudd.

VGTV er enig 

VGTV opplyser til Medietilsynet at feilen skyldes svikt i gjennomføringen og oppfølgingen av selskapets rutiner, til tross for at VGTV fikk advarsel for brudd på samme bestemmelse før jul i fjor. Ifølge VGTV er alle rutiner nå gjennomgått og kommunisert enda en gang, og det er utarbeidet en sjekkliste som et ledd i kvalitetssikringen.

– Av hensyn til seerne er det viktig at reglene om produktplassering følges. Fordi VGTV har brutt en viktig regel om produktplassering i kringkastingsloven på nytt, gir Medietilsynet nå en sanksjon i form av advarsel, sier Sekkelsten.

Powered by Labrador CMS