MENINGER:
Årets PR-strategi går til kvinneklinikken Nomi Oslo
«Pia Tjelta, Vanessa Rudjord og Synnøve Skarbø tok i bruk kontroversielle grep for å få maksimal oppmerksomhet. Nå vet hele Norge om deres nye klinikk. Og det fikk dem til helt gratis, takket være internett, sosiale medier, smarttelefoner og algoritmer.», skriver Hans-Petter Nygard-Hansen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Denne kommentaren ble først publisert på Hans-Petter Nygård-Hansens egen blogg og er publisert med tillatelse.
Hva får du hvis du blander en av Norges mest suksessfulle podkaster, med en av Norges beste skuespillere, tre av Norges mest kjente kvinner, tre vakre og rappkjeftede kvinner på toppen av det hele, i sin prime alder, full av selvtillit og guts – og en pressemelding proppfull av kontroversielle uttalelser?
Da får du en gigantisk lanseringskampanje av en ny kvinneklinikk på beste Frogner, helt gratis. Og det takket være internett-teknologi som sosiale medier og algoritmer som får blod på tann, takket være patosen i kommentarfeltet.
Såframt du ikke har bodd under en stein og vært offline på tampen av uke 37, så må du også ha fått med deg at hele Norge ble kjent med at Pia Tjelta, Vanessa Rudjord og Synnøve Skarbø lanserte kvinneklinikken Nomi Oslo på beste Frogner.
Ikke alle er klar for stormen
PR-strategien den vakre trioen har gått for, kan dog ikke anbefales om du ikke har det som kreves for å stå i den stormen av kritikk og dritt som kommer i kjølvannet av kontroversielle uttalelser. Uttalelser som er for kontroversielle til å være tilfeldige, spør du meg. Som for eksempel disse her;
- – Der det er allment kjent og akseptert at menn kan løse ereksjonssvikt med en pille, er mulighetene for kvinner mindre kjent, sier Skarbø i pressemeldingen.
- – Vi ønsker et sted som kan følge oss over tid, og passe på at vi eldes som en Jaguar E-type og ikke noe fra rent a wreck, mente Rudjord
- Og ikke minst uttalelsen som virkelig fikk fyr på kommentarfeltet, og fart på algoritmene til Facebook, hvor en stor andel av målgruppen til Nomi Oslo befinner seg. Den som handlet om at kvinnene starter kvinneklinikk fordi det er så mye kvinnehelse som er tabu.
I et intervju med DN, som var utgangspunktet for lanseringsstrategien, spurte journalisten om ikke kvinnene bidrar til skjønnhetstyranniet. Da svarte Tjelta følgende:
–Jeg tror ikke det har så mye med verken skjønnhet eller tyranni å gjøre at en kvinne som har født har behov for å stramme opp bekkenbunnen etter en fødsel
Reaksjonene lar selvsagt ikke vente på seg når Tjelta velger å sammenligne skjønnhetsklinikken med det å dra til tannlegen eller ta behandlinger for hårtap.
Og når den nye normalen i det offentlige ordskiftet har blitt å tolke alt i verste mening, er forutsetningene for maksimal oppmerksomhet lagt til rette. Og dette er jeg ganske så sikker på at disse tre, svært oppegående kvinnene var veldig klar over.
Kvinnehelse på dagsorden
I løpet av noen hektiske timer kaster alt av journalister, diverse influencere og en rekke opinionsledere seg over tastaturet for å få ut sin avsky mot kvinnenes kvinneklinikk.
Et googlesøk på kvinnehelse viser at trioen nærmest har kuppet begrepet, men da i negativ forstand. I alle fall negativ i den forstand at samtlige journalister utviser skepsis og avsky til at kvinnene i det hele tatt har tatt ordet i munnen. Samtidig kan vi gratulere dem med at hele Norge nå snakker om kvinnehelse, for det er jo tross alt det som har vært problemet. At vi ikke snakker nok om det. Lina Aas-Eng ble såpass indignert at hun til og med satt i gang en Spleis for å samle inn 400.000 kroner til forskning på kvinnehelse. Et mål som allerede har nådd. Og penger som ellers ikke hadde blitt samlet inn.
Alle løper i samme retning
DN, VG, Klassekampen, Dagsavisen, NRK, Budstikka, Adresseavisen, Varden, Stavanger Aftenblad, Dagbladet, Nettavisen, Kampanje, TV2, Bergens Tidende, med flere har alle langet ut mot Tjelta, Rudjord og Skarbø, og ved hjelp av Facebook og din og min hjelp har reaksjoner, kommentarer og delinger ført til at hele Norge er klar over at kvinnene lanserer kvinneklinikken Nomi Oslo på Frogner mot slutten av oktober.
Og det er nok ikke tilfeldig heller.
For i løpet av kort tid er jeg sikker på at stormen vil ha lagt seg. I tillegg antar jeg at sannsynligheten er stor for at trioen har vært ute og beklaget for at de misbrukte kvinnehelse-begrepet. De vil bedyre at det aldri var deres intensjon og at det hele ble tatt ut av kontekst og at de ble misforstått. Samtidig vil de legge til at det er viktig at vi snakker mer om kvinnehelse.
Det vil ikke overraske meg om de vil stille opp på God Morgen Norge og på noen radioprogrammer, men ikke før stormen har stilnet. Og ikke til debatt, men for å fortelle deres historie – på deres premisser.
Tilgitt og glemt
Og før du vet ordet av det så vil kvinner fra hele Norge besøke Nomi, slik at de kan føle seg litt bedre, litt yngre og litt mer som kjendisene, før de enten runder av besøket med litt bobler på Michaels, etterfulgt av et par drinker, litt mat og kanskje til og med en overnatting på Sommerro, før flytoget tar dem tilbake til Gardermoen og hverdagen.
Og det hele har kvinnene fått til helt gratis, med god hjelp av medienes egne nyhetskriterier, ofte omtalt som KVISA. Uten at det har noe som helst å gjøre med hudbehandlingen du helt sikkert kan få hos Nomi Oslo på Frogner.
Treffer på hele KVISA
Kvisa er forbokstavene til nyhetskriteriene mediene jobber etter, og som styrer hvorvidt det er sak eller ikke. Og i tilfellet Tjelta, Rudjord og Skarbø, treffer PR-strategien på samtlige kriterier;
- K = Kjendiser, Kvinner, Kapital, Konflikt. Her var det en god miks av mange K-er, inkludert bruk av ordet kvinnehelse som virkelig satt fyr på engasjementet. Som vi alle vet selger krig flere aviser enn kjærlighet.
- V = Vesentlig; Det er et faktum at alle blir eldre og stadig flere har åpenbart ikke lyst til å eldes med verdighet. I dag er det vel ikke mange som ikke har fått med seg at kvinner vil eldes som en Jaguar E-Type og ikke som et Rent-A-Wreck.
- I – Identifisering; Det er mange kvinner som kan kjenne seg igjen i, relatere og identifisere seg med ønsket om å stoppe eller i alle fall bremse opp aldringsprosessen.
- S – Sensasjon. At tre kvinner starter opp en kvinneklinikk er ingen sensasjon, men det kom som et sjokk og en sensasjon at de våget å omtale det hele som et kvinnehelse-initiativ.
- A – Aktualitet. Hvordan dagens moderne kvinner skal se ut har vel aldri vært mer aktuelt, og blir hele tiden aktualisert gjennom internett, sosiale medier og smarttelefoner. Dagens vellykkede kvinner skal investere i aksjer, styre økonomien selv, være både gründere og ledere, få minst et par barn, være med på alt av barnas aktiviteter, trene på Sats, være slanke og høye, ha struttende pupper og rumpe, fyldige lepper og flott hår. Og om de ikke klarer det på en naturlig måte, kan de få hjelp via Photoshop, Lightroom, Instagram-filter og kvinneklinikken til Pia Tjelta, Vanessa Rudjord og Synnøve Skarbø.
Kvinnene treffer spikeren, eller botox-sprøyta på samtlige nyhetskriterier. Og det måtte dem også, hvis målet var at alt av medier skulle bite på kroken. Noe de gjorde.
Nyttige idioter
Og med mediene som kvinnenes nyttige idioter, blir nyhetene som journalistene skriver, delt i et hyppig tempo i sosiale medier. Og med algoritmisk presisjon trigges et hav av negative og sinte følelser, hos både kvinner og menn som heier på alt annet enn kvinneklinikken Nomi Oslo på Frogner.
Det vi alle har vært vitne til, om vi enten har stått på sidelinjen og sett alle postene i feeden vår, eller selv deltatt aktivt med både negative reaksjoner, skarp kritikk i kommentarfeltet eller deling av kritikken videre på våre egne profiler, er intet mindre enn “circle of life”. Et økosystem som alle vinner på, inkludert fokuset på kvinnehelse, selv om det nok kan se ut som om det er Pia, Vanessa og Synnøve som vil vinne mest på det her. I alle fall “in the long run”.
For når stormen har gitt seg, beklagelsen har blitt trykt til våre bryst, vil alle kvinner kunne booke time hos Nomi Oslo på Frogner med god samvittighet. Slik at dem kan se litt mindre ut som et “Rent-A-Wreck” og litt mer som en Jaguar E-Type.
Det vil til og med ikke overraske meg om både bilutleieselskapet “Rent-A-Wreck” og bilmerket Jaguar, vil tjene litt ekstra på oppmerksomheten.
Kvinnehelsen vil ha vunnet på oppmerksomheten, og skulle Tjelta, Rudjord og Skarbø ha behov for det, er jeg sikker på at Talerlisten.no kunne ha solgt foredraget deres om PR-strategi for minst 50.000 kroner.
Dette hadde aldri vært mulig å få til uten teknologi. Uten internett, sosiale medier og smarttelefoner. Ei heller uten nettaviser, Google og podkast.
Og da er det ikke min egen podkast jeg tenker på.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.