Merker tweets med hatefullt innhold
Twitter fortalte mandag at de nå vil begynne å merke tweets som bryter plattformens regler mot hatefullt innhold. Disse tweetene vil også få redusert rekkevidde.
Twitter skriver i en bloggpost at deres nye policy ikke innebærer at tweets som bryter reglene blir fjernet, men at de gjøres mindre synlige og merkes.
Dette er i tråd med et av løftene Elon Musk ga da han kjøpte plattformen i fjor: «Freedom of speech, not freedom of reach.»
På tweets som bryter reglene mot hatefullt innhold vil innholdet erstattes av en merkelapp som forteller at tweeten er begrenset fordi den bryter Twitters regler mot hatefullt innhold.
Brukeren kan klikke på merkelappen for å se innholdet.
Avsenderen av tweeten vil se en tilsvarende merkelapp, og vil få mulighet til å gi ytterligere informasjon om tweeten til Twitter hvis hun er uenig i avgjørelsen.
De innrømmer imidlertid at klageprosessen ikke er helt klar ennå.
Ifølge Twitters dokumentasjon kan reduksjon i rekkevidde innebære at tweeten ikke dukker opp i søkeresultater, anbefalte tweets, ForYou-feeden og Følger-feeden.
Det kan også innebære at den blir mindre synlig på avsenderens profilside og at svar på tweeten blir mindre synlige.
Twitter kan også redusere muligheten til å like, retweete, svare og bokmerke tweets. Twitter vil heller ikke vise annonser ved siden av merkede tweets.
Å redusere rekkevidden på poster som bryter regler er et vanlig grep i sosiale medier. Det har både Twitter og de andre plattformene gjort lenge.
Det nye Twitter nå innfører er at de er mer åpne om at de reduseres rekkevidden, og at de gir en bedre begrunnelse til brukerne om hvorfor tweeten er merket.
Endringen fra Twitter er i tråd med kravene om åpenhet og klagerett som EU stiller til plattformer i Digital Services Act.
Merkingen vil i første omgang gjelde tweets som bryter reglene mot hatefullt innhold, men Twitter skriver at de etter hvert også vil innføre merking av tweets som bryter andre regler på plattformen.