Rebrander seg som superhelter: – Skal se litt komisk ut
Markedsføringsbyrået Mediabooster har valgt å fronte sine ansatte på en litt spesiell måte.
Det digitale markedsføringsbyrået Mediabooster har valgt å rebrande seg selv som «Skandinavias kreative superhelter».
Konseptet er et resultat av måneder med strategisk og kreativ planlegging, ifølge daglig leder Hector Rivas.
– Rebrandingen har resultert i en helt ny og innovativ nettside med nytt design og en forvandling av vår identitet. Nå skal vi omfavne rollen som Skandinavias kreative superhelter, sier Rivas til KOM24.
Konseptet startet som en kreativ employer branding-idé fra hans kone Julia, som foreslo å gi hver ansatt sin egen unike «superkraft».
I samarbeid med søsterselskapet Roza Pixel har denne ideen utviklet seg til en fullverdig strategi for å vise fram Mediaboosters kreative side. Rivas tror også det vil skille dem ut i et stadig tøffere marked med høy konkurranse.
– Skal være litt komisk
For eksempel har webutvikler Philip Kvam blitt til Webman, mens annonsespesialisten i teamet er nå Tåni Sterk (Iron Man).
Alle de faste ansatte i Mediabooster har fått en egen filmsnutt som spiller på superhelt-temaet. Rivas og de totalt tolv ansatte er enige om at det er viktig å ikke ta seg selv for høytidelig.
– Tanken bak det er at det skal se litt amatøraktig og komisk ut. Hver karakter får sin egen historie, og vi planlegger å utvikle mer storytelling rundt dem i fremtiden. Jeg er veldig trygg på at dette vil få oss til å skille oss ut blant andre aktører i markedet, sier Rivas.
Forankret internt
Før lansering slapp de små hint på sin LinkedIn-profil om hva som kom til å skje.
Sjefen måtte også ta en nøye gjennomgang med sine ansatte om de nye valgene, og superhelt-brandingen ble møtt med en liten dose skepsis.
– Vi har hatt en mer formell tilnærming tidligere. Og vi har snakket om at dette kanskje kan se litt useriøst ut. Derfor har det vært viktig at selv om vi er litt mer kreative og løsslupne, er vi også tydelige på hva vi tilbyr og hva vi kan.
– Det har vært viktig å komme fram til en løsning som holder en hårfin balanse mellom humor, kreativitet og profesjonalitet, sier Rivas.
Strategien henger sammen med at Mediabooster har satset enda litt mer på LinkedIn den siste tiden.
– Vi vet at folk på LinkedIn ønsker å kommunisere med mennesker, ikke selskaper. Dette konseptet gir oss muligheten til å vise fram de individuelle ferdighetene våre på en unik måte, sier Rivas.
Blant kundene til Mediabooster er restaurantkjedene Big Horn Steakhouse og Olivia, Datalex Software og Nordisk Fjellsikring. Tidligere forsøk med superhelt-temaet har fått mye positiv feedback, noe som motiverte Rivas og teamet til å gå «all in».
– Vi har fått god respons på de forrige videoene vi laget for rekruttering og promotering av våre egne tjenester. Dette ga oss troen på at vi kan gjøre noe stort med «superhelt-konseptet», sier Rivas.
Spent på mottakelsen
Rivas er spent på resultatene. Som livslang fan av Marvel-universet har han alltid vært fascinert av superhelter.
Sjefen må ofte være profesjonell utad, men setter pris på å kunne bringe litt av barndommens entusiasme inn i arbeidet. Han derfor litt nervøs med tanke på lanseringen, men han forsikrer om at teamet er klare til å gi alt og eie konseptet fullt ut.
– Jeg mener dette er en unik vei å gå, og håper virkelig at dette er noe folk synes er kult. Så er det sånn at dette enten flopper helt, eller blir det utrolig bra. Men jeg er sikker på at dette blir bra, sier Rivas.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no