– Disse influenserne er salgsmaskiner. Når de sier «hopp» i en Instagram-historie, hopper 50.000 av følgerne deres.

Voksende trend: Drar inn millioner på live shopping

Seerne sluker reklamen som en episode med noe på Netflix. 

Publisert

Det innovative fenomenet «live shopping» har raskt vokst til å bli en global sensasjon med sine røtter i Kina og en årlig industri verdt svimlende 647 milliarder dollar

Prognoser antyder at denne trenden vil stå for opptil 20 prosent av all global netthandel innen 2026. 

I Norge har flere markedsførere kastet seg på bølgen av live shopping, og suksesshistoriene strømmer inn. 

En million på ti minutter

Blant de mest bemerkelsesverdige eksemplene finner vi Power, som i fjor høst satte en ny omsetningsrekord med denne salgsmetoden. 

I samarbeid med influenseren Oskar Westerlin, solgte kjeden elektronikk for over 17 millioner kroner på kun noen få timer.

Martine Lunde og Kouture lanserte kjolekolleksjon med Live Shopping på Tipio.no.

Da influenseren Martine Lunde viet tre kvarter til å presentere sin nye kolleksjon, ble samtlige 1000 kjoler revet vekk. 

På under ti minutter genererte hun og klesbutikken Kouture over 1 million kroner i salg.

– Det var helt idiotisk. Vi sto bare der og tenkte «Hva i all verden skjer?», sier daglig leder i Tipio, Michael Lybek. 

Tipio hevder å være verdens første fullservice-tjeneste for Live Shopping, hvor de tar seg av alt fra oppsett til manus. 

Eventet deres med influenseren ble en ny suksess, med en samlet ordre på 1,6 millioner. Første gang ble hele kolleksjonen utsolgt på 15 minutter.

– Influenserne er salgsmaskiner

Live Shopping kombinerer det beste fra digital og fysisk handel med muligheten til å ha toveis kommunikasjon med influensere, kjendiser og bransjeeksperter. 

Elin Parr Ohme, Co-founder, Head of Design & Creative Lead i Tipio og Michael Lybek, CEO & Co-founder i Tipio.

Ifølge Lybek representerer dette en «game changer» innen markedsføring.

I de fleste av Tipios live-shopping arrangementer er det kjente ansikter som fronter. Men er det nødvendig? 

– Det avhenger av hva du ønsker å oppnå med liveshoppingen. Ønsker du å skape innhold som du kan bruke senere, og lære formatet uten å ha salg som hovedfokus i begynnelsen, kan du prøve det selv og fokusere mer på branding og innhold, sier Lybek og fortsetter: 

– Men hvis hovedmålet er salg, så er vår erfaring at det alltid lønner seg å bruke profiler. Disse influenserne er salgsmaskiner. Når de sier «hopp» i en Instagram-historie, hopper 50.000 av følgerne deres. 

Reklame i over 30 minutter

Av alle de live-sendingene Tipio har satt opp for kunder, har ingen generert så stort engasjement som Cosmed Beauty.

Influenserne sin evne til å generere trafikk og engasjement gjør live shopping til ren underholdning for seerne. Her ser vi Benedicte Haugaard under eventet for Cosmed Beauty.

Da influenseren Benedicte Haugaard delte hudpleietips, holdt seerne seg engasjert i gjennomsnittlig 31 minutter og 18 sekunder.

– Dette er jo reklame, men presentert som underholdning. Det er utrolig at folk forblir så engasjerte i over en halv time mens de ser på reklame. Det er som å se en episode av en Netflix-serie, sier Lybek.

Kosmetikkbutikken oppnådde et salg i millionklassen, og når det gjelder avkastning, argumenterer Tipio-lederen for viktigheten av å vurdere denne typen markedsføring. 

– Sammenlignet med for eksempel å bruke hundretusen kroner på Facebook-annonser. Der er man heldig om man får mer enn to sekunders oppmerskomhet, avslutter Lybek. 

Powered by Labrador CMS