Kjetil Botten Skogly er administrerende direktør i Aller Media-eide Ahead Group.

Ahead-sjefen om den store endringen: – Må jobbe annerledes

Kjetil Botten Skogly og Ahead Group gjør store endringer. Målet er å bli en mer helhetlig marketing-leverandør, ifølge sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Fredag ble det kjent at Aller-konsernets byrånettverk Ahead Group går fra åtte til tre byråer.

Byråene Hyper, Elg, Clay, Nova Vista, Varejo og Pop Film slås sammen til ett nytt byrå kalt Bloom. Etter fusjonen vil gruppen bestå av Bloom, PR-byrået WergelandApenes og teknologibyrået Oculos.

Camilla Forberg blir sjef for den nye satsingen. Kampanje omtalte saken først.

Undersøkt grundig

Kjetil Botten Skogly er administrerende direktør i Ahead Group. Han sier at avgjørelsen med å etablere Bloom er tatt på bakgrunn av grundige undersøkelser i markedet.

– Gjennom det siste halvåret har vi jobbet mye med dette. Vi har kartlagt og undersøkt markedet, og snakket med kunder og andre som sitter i sentrale posisjoner. Konklusjonen er entydig; de trenger en mer helhetlig tilnærming til markedsføring enn det som finnes i dag, sier Skogly til KOM24.

Han trekker også fram den raskt voksende teknologien som en årsak til at byråene i Ahead-gruppen må jobbe tettere sammen.

– Kundenes behov endrer seg raskt. Vi må jobbe annerledes.

En ny kategori

At Bloom etableres, betyr en helt ny strategi og et helt nytt organisasjonskart på selskapet, ifølge Skogly.

De ansatte får også en felles hub for å jobbe med innsikt og analyse.

– Det kommer til å bli litt nye arbeidsmetoder, men vi skal fortsatt organisere oss etter fag. Forskjellen er at vi skal jobbe mer helhetlig på tvers av fagområder. Det er alltid lett å si at vi sitter under samme tak, men realiteten er ofte at ulike selskaper med ulikt grunnlag, ikke klarer å levere det aller beste for kundene, sier Skogly.

Sjefen forsikrer derimot om at de ansatte ikke trenger å leve i frykt for å få flere nye arbeidsoppgaver.

Han sparer ikke på store ord om den nye organisasjonen.

– Vi lager egentlig en helt ny byrå-kategori. Dette skal ikke være et konsulentselskap, et reklamebyrå eller et mediebyrå.

Intern prosess

Omorganiseringen betyr at flere som hadde sentrale roller i de ulike byråene, nå får nye oppgaver. Dette har de jobbet for å få til en grundig prosess på internt, forteller Skogly.

Jannicke Holst Eckbo, som ble annonsert som ny byråleder i Elg i april, får en ny rolle som leder av media og innhold i Bloom. 

Elle-Beth Lønnestad, tidligere byråleder i Pop Film, blir ny leder for film- og animasjonsproduksjon. Nova Vista-sjef Stine Langehaug blir ny leder for retail og produksjon, mens Varejo-sjef Camilla Gullestad Lunde blir ny leder for event og aktivisering.

Hyper-sjef Anders Waage blir ny leder for produkt- og tjenesteutvikling i Ahead Group

– Prosessen internt har vært grundig og effektiv, synes jeg. Alle lederne i de ulike byråene har vært involvert underveis, og jeg har opplevd full oppslutning rundt endringene. Det har ikke vært noe uenighet.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS