Nesten halvparten opplevde nedgang i lønnen i 2020. Men det skremte ikke Henriette fra å skifte jobb
– Jeg opplever nok heller det motsatte — at korona ikke har vært til hinder på jobbfronten, sier Henriette Grimstad. Hun har akkurat fått seg ny jobb som innholdsprodusent.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi ser det er økt etterspørsel i markedet etter innholdet. Det er ikke bare en kanal innholdet skal ut i. Det er egne nettsider, nettbutikk, det skal til store mediehus og på Facebook. Det er en økning vi ser og vil møte, sier Sindre Beyer, daglig leder i Try Råd, til KOM24.
I skrivende stund er de over 20 ansatte på innholdssiden.
– Vi kommer til å ansette jevnlig for vi ser at den delen av markedet øker voldsomt. Det ser vi i sammenheng med den teknologiske satsingen, sier han.
Fire av ti tapte inntekt i 2020
Den nyeste Teft-undersøkelsen utført av Teft viser at hele en av tre i kommunikasjonsbransjen har vært helt eller delvis permittert i 2020 og hele 40 prosent av respondentene i undersøkelsen sier at inntekten deres har blitt negativt påvirket av pandemien. Av disse svarer omtrent halvparten at inntekten har gått ned med mer enn 30 prosent.
Da krisen stod på som det verste svarte to av tre at de var litt eller veldig bekymret for sin privatøkonomi og over halvparten svarte at de var litt eller helt enige om at krisen hadde fått de til å stille spørsmålstegn ved valg av egen bransje.
Andelen arbeidsledige i bransjen er nå på hele 9,8 prosent, noe som er dobbelt så mange som for et år siden, viser undersøkelsen.
Men der noen har utfordringer, ser andre muligheter. Blant de er Try, som har ansatt flere og varsler at de kommer til å ansette enda flere de kommende månedene, blant annet på innhold.
Men akkurat som Teft-rapporten peker på, så opplevde og de ansatte i Try økt jobbusikkerhet i mars. Som så mange andre.
– En del av markedet forsvant, innrømmer Beyer.
– Det var jo dramatisk, jeg tror ikke noen ikke kjente på den usikkerheten. Det ville vært rart om man ikke gjorde det. Men det handler om å få usikkerhet om til handling og håndtere det. Sånn det ser ut nå har vi klart å seile bra i motvind i Try, sier han.
Som en konsekvens av usikkerheten i mars ble en liten del av de ansatte på Try-huset permittert, men bare for noen dager.
Men Beyer sier at de det siste året også har klart å gjennomføre en sterk satsing på nett og e-handel.
– Alt i alt har det gått veldig bra
– Vi startet et eget selskap som jobber mot e-handel med snart 40 ansatte. Vi har et stort miljø med performance marketing og vi har Norges største miljø på Facebook marketing. Så alt i alt har det gått veldig bra og kompetanse vi har bygd opp og endringene vi har gjennomført over flere år kom til nytte, sier han.
Han sier og at de har opplevd at en del kunder kommer til de, for de ser fordelene ved å samle tjenestene på et hus.
Men det er ikke bare bedrifter som kommer til de. Beyer bekrefter at mange har tatt kontakt med de for å få seg jobb i Try.
– Vi har fått mange henvendelser fra mange som vil jobbe her, så må vi se på behovene. Men det er en del som har flyttet fra andre steder til oss. Det er bra, for folk ønsker en jobb og vi trenger flinke folk, sier han.
– Men det er luksus for dere å kunne håndplukke ansatte?
– Jeg vil ikke si at vi kan håndplukke. Men det er en fordel å være en arbeidsgiver som er kjent og rangert øverst. Vi har blitt et stort hus hvor vi både får utviklet faget og vi har et spennende tverrfaglig miljø, sier han.
De er rundt 290 ansatte på Try-huset nå. Det er en økning på 30-40 personer på et år.
Blant de som har fått jobb i Try det siste året er Henriette Grimstad, hun ble ansatt som innholdsprodusent denne uken.
– Dette var en mulighet jeg ikke kunne si nei til, sier Grimstad til KOM24.
– Trygt og spennende
I utgangspunktet hadde hun ikke tenkt på å bytte jobb, men ble kontaktet, og landet på at hun ikke kunne si nei til denne muligheten.
– Det lå ikke i kortene, men det var en mulighet jeg ikke kunne si nei til. Jeg har alltid drømt om å jobbe i Try siden studietiden, sier Grimstad til KOM24.
Hun trekker fram et dyktig fagmiljø og en spennende kundeportefølje som noe av det som gjorde jobben fristende
Grimstad er utdannet journalist, og har redaksjonell erfaring fra Dagbladet og Tønsbergs Blad. De siste årene har hun jobbet med kommersiell innholdsproduksjon, som prosjektleder og innholdsprodusent for Schibsted Partnerstudio. Hun kommer nå fra stillingen som tekstforfatter i Komplett.
– Det er trygt og spennende å bli en del av et stort kommunikasjonshus. Jeg kommer fra Komplett der jeg var mer en enstøing i mitt fagfelt, her blir jeg en del av et større fagmiljø, sier hun.
Tekst er hennes fagfelt og som innholdsprodusent skal hun jobbe på tvers med kunder over hele Try, også de store.
Hun sier hun ikke har kjent på usikkerheten som svært mange av respondentene i Teft-rapporten melder om.
– Jeg opplever nok heller det motsatte — at korona ikke har vært til hinder på jobbfronten, sier Grimstad og legger til at hun synes det er spennende at Try opplever vekst og gjør ansettelser under korona.