Korona og bedriftskultur
Byråledere om ny runde med hjemmekontor:
– Det verker inni meg
Her er hva tre ulike byråledere tenker rundt det å – igjen – måtte drive byrået hjemmefra.
Denne artikkelen er over to år gammel.
KOM24 har pratet med tre byråledere for å få en oppdatering om hvordan livet er på hjemmekontor. I tillegg har vi hørt om hvordan de ulike lederne arbeider med å skape en «lagfølelse» når ingen av de ansatte kan møtes.
Forsøker ta hensyn
Herman Mueller Stormyr i We Are Live forteller at det de lærte fra forrige nedstengning, er fint å ta med seg inn i denne andre runden.
– Det går greit. Vi ble godt vant til det i våres, så er det klart at det er litt avhengig av hvilke situasjon folk er i på hjemmebane. Vi forsøker å ta hensyn og finne løsninger for at folk skal få gjort jobben sin på en hensiktsmessig måte, sier Stormyr og fortsetter:
– Når det gjelder samarbeid har vi lært oss å bruke de digitale verktøyene som finnes, og det funker det.
Stormyr er sjef byråleder og ansvarlig for rundt 30 ansatte, som vanligvis jobber fra kontoret på Skøyen.
- Det viktigste for meg at at folk har det bra. We Are Live er en sosial arbeidsplass med mange unge mennesker, når man ikke kan møtes fysisk på kontoret går man glipp av den «day to day»-praten og felles lunsj, som jeg mener er viktig.
We Are Live-sjefen forteller at de ulike avdelingene har vært flinke til å arrangere sosiale sammenkomster på Teams.
– I våres hadde vi en del fellesseanser med hele byrået for å gi hverandre oppdateringer på hvordan det går, i tillegg ble det arrangert en del sosiale sammenkomster digitalt for hele byrået og ned på avdelingsnivå.
– Fortviler over situasjonen
Gjengen i byrået Something Good er delvis på hjemmekontor. Det vil si at de fleste sitter hjemme, men noen har fått bruke kontoret også.
– Vi har gjort det sånn at de som har søkt om dispensasjon, har tatt det med meg og så har jeg innvilget hvis det har vært behov for det. Noen har vært nødt til å være til stede på kontoret for å få det til å gå rundt, rett og slett, sier daglig leder Mai-Bente Paulsen.
Hun forteller at de gjerne skulle vært på kontoret.
– Vi er et kreativt byrå, og dynamikken og magien oss i mellom skjer i interaksjon med hverandre. I denne tiden er det en del av de ansatte, inkludert meg selv, som fortviler over hjemmekontorsituasjonen, sier hun og legger til:
– Det verker inni meg, og jeg må si at jeg synes det er utrolig snodig med et påbud til oss som jobber kreativt eller næringslivet forøvrig om å jobbe hjemmefra, når man kan fortsatt kan dra på IKEA. Jeg tenker at det er noen ting som skurrer i kommunikasjonsstrategien til regjeringen.
– Det som skal sies er at man får mer innblikk i hjemmene til kollegaer og kunder. Jeg har besøkt flere småbarnsrom i denne perioden og fått minikonserter på kassegitar av kollegaer. Man får velge å tenke på det og, legger hun til.
Gi skryt og anerkjennelse
Hun forteller at de har møter på Teams og hyppige samtaler over telefon for å holde hverandre oppdatert. Som leder synes hun det er viktig å se hvordan folk har det, men at det er en utfordring når man ikke er fysisk sammen.
– Man mister kroppsspråket og de kollegiale øyeblikkene der man fanger opp om noen trenger et klapp på skulderen.
Hun legger også til at ting blir «strammere» gjennom eksempelvis e-post.
– Det gjelder både kontakten med ansatte og med kunder. Man kommuniserer på et annet vis, sier hun.
Something Good-sjefen forteller at mange kjenner på en usikkerhet, og at hun da synes det er viktig å forsøke skape en trygghet om at dette er noe de skal klare sammen. Hun mener at det nå er viktigere enn noen gang å gi de ansatte skryt.
– Jeg tror at folk nå, mer en vanlig, trenger å få skryt og anerkjennelse. Små ting som «jeg ser deg», «jeg sitter pris på deg», «du er bra» og liknende. I dette vakuumet har man lett for å sitte litt for mye på egen tue - man tenker litt for mye, funderer mye og da kommer usikkerheten snikende, sier hun.
Hyggeligere å være sammen
– Det er ikke ideelt, sier byråleder Petter Thorendahl i PR-operatørene om livet på hjemmekontor.
– Det er ganske mye hyggeligere å være sammen, men vi har vært gjennom dette en gang før og har praktisert hjemmekontor en god stund i hele perioden.
Han beskriver situasjonen som «mer tungvint» og utdyper:
– Det er lettere å slå av en kjapp prat på kontoret eller i kaffebaren. I tillegg kreves det mer for å få til en flyt i arbeidsoppgavene - men jeg synes vi har fått det til ganske bra, sier han.
Thorendahl forteller at de blant annet tirsdag skal ha en digital kaffeprat, og at de benytter seg av Teams for å ses.
I likhet med Paulsen trekker han frem viktigheten av å oppdatere alle de ansatte om hva hverandre holder på med.
– Noe jeg uansett vanligvis gjør er at jeg sender en ukesoppdatering til alle ansette om hva som har skjedd i løpet av uken og hva som skal skje fremover for å holde alle oppdatert, sier han.