MENINGER:
Dette bør bedriften din ha i årshjulet for 2023
«Hva har fotball-VM, Ukrainakrigen og Pride til felles? Alle er politiske saker hvor mange bedrifter velger å engasjere seg. Men engasjementet er ikke alltid like ekte og overbevisende, og det blir fort gjennomskuet. Skal dere lykkes med engasjementet er autentisitet et nøkkelord. For å få til det kreves det god planlegging, og da kan bedriftens årshjul være til god hjelp», skriver Maylinn Gullmark.
I vår skrev jeg min masteroppgave om autentisk kommunikasjon sett i lys av Pride-markeringen. En av tematikkene jeg skrev om var slacktivisme, «slapp aktivisme» på norsk. Fenomenet handler om villighet til å støtte en sosial sak på en symbolsk og relativt kostnadsfri måte*. Slacktivismen er hovedsakelig brukt for å snakke om hvordan vi som samfunnsborgere engasjerer oss i saker, men fenomenet kan også overføres til bedrifter.
Med digitaliseringen har det blitt enkelt å engasjere seg. Du trenger ikke lenger gå i parader eller protestere foran Stortinget. Et enkelt bytte av logo eller en sosiale medier post er «nok» til å si at bedriften deltar eller støtter saken - men gjør dere egentlig det, og er det egentlig nok?
Autentisitet er viktigere enn noen gang
Autentisitet er et komplisert begrep som representerer mye. Likevel er det flere sentrale faktorer som er gjennomgående: troverdighet, transparens og å være konsekvent. Dette er viktige prinsipper i alt av kommunikasjon, men likevel er det overraskende hvor lett det glemmes bort, og hvor ofte en avgjørelse tas på sparket.
Derfor er planlegging og kartleggingsfasen av året som kommer viktig. Her har dere tid til å reflektere over hva som er riktig for deres bedrift å delta på. Gjør dere nok for Pride-bevegelsen internt til at dere kan stå for det utad? Står store salgs-kampanjer under Black Friday i tråd med den merkevaren dere er og de verdiene dere har- og ikke minst med hva forbrukerne forventer? Skal dere kaste dere rundt og laste opp en ny logo neste gang det skjer noe grusomt i verden, eller skal dere avvente og tenke gjennom hvordan dere faktisk kan bidra?
Misforstå meg rett, solidaritet er bra. Vi trenger at flere samler seg rundt viktige saker som miljøkriser, menneskerettigheter og likeverd. Likevel er det viktig at solidariteten bunner i noe ekte - og at støtten er autentisk, troverdig, transparent og konsekvent i forhold til hvem bedriften er. Derfor oppfordrer jeg deg til å bruke litt ekstra tid på planlegging av årshjulet i år, slik at du vet at bedriften kan stå bak de budskapene som formidles i året som kommer.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.