
Mener hopp-krisen vil påvirke omdømmet: – Tør ikke tenke på det
Eksperter mener juksingen i ski-VM gir omdømmet til norsk hoppsport en kraftig nedtur.
– Vi har juksa og forsøkt å lure systemet, sa hoppsjef Jan-Erik Aalbu på en pressekonferanse i går, søndag 9. mars.
Dagen før tok Marius Lindvik sølv i stor bakke på nest siste dag av ski-VM. Trodde de.
Etter konkurransen i Granåsen kom det nemlig fram at det norske laget hadde jukset med hoppdressene til to av utøverne, og en mistenkelig video med trener Magnus Brevig hadde sirkulert på nettet.
Krise
Ole Winther, daglig leder i PR-byrået Salo, mener både hoppsjef Aalbu og trener Brevig kunne gjort en bedre jobb med kommunikasjonen.
– Lederne ble åpenbart tatt på senga av videoen som ble spredt, det bar også kommunikasjonen preg av. De pekte på konkurrenter som snikfilmer det norske laget, samtidig som de selv pusher grenser, skriver Winther i en e-post til KOM24.
Aalbu kritiserte konkurrentene for å «være ute etter» det norske laget lørdag kveld. Søndag hadde han en helt annen tone, og innrømmet at han gikk litt langt.
– Nødvendige grep ble tatt søndag, da mer fakta var innhentet, som ble kommunisert samtidig til pressen. Nå med større grad av ydmykhet, og erkjennelse av sakens alvor. Det var helt nødvendig, og det er grunn til å anta at kommunikasjonen vil fortsette i dette sporet.
Vanskelig sak
Hoppsporten i Norge har i flere år slitt med dalende interesse og mangel på inntekter fra sponsorer.
Aalbu har jobbet hardt for å løfte situasjonen siden han kom inn som ny hoppsjef i juni i fjor. I forkant av VM i Trondheim har de også klart å både forlenge å skaffe nye sponsoravtaler.
Winther mener selve situasjonen og håndteringen, spesielt lørdag kveld, ikke bidrar til bedring.
– De kom skjevt ut fra hoppkanten, om det er lov å si. Dette er åpenbart en utfordrende sak. Det er mye følelser i sving for de involverte. Den angriper direkte lagets og sportens omdømme. Slik utfordres også sponsorgrunnlaget.
Advokatfirmaet Help, som uansett var på utgående kontrakt, har allerede varslet at de trekker seg som sponsor. Landslagets andre sponsorer har så langt vært ordknappe.
– Det ser vi når en sponsor, som riktignok uansett var på vei ut, nå umiddelbart vil fjerne sin synlighet. Da er det viktig at kommunikasjonen håndteres profesjonelt, faktabasert og med hensyn til denne videre konteksten. I starten gjenspeilet ikke kommunikasjonen sakens alvor, det gjør den i større grad nå.
– Ikke bare hopp
Jan Petter Saltvedt, sportskommentator i NRK, sier til KOM24 at situasjonen påvirker bildet av hele Idretts-Norge.
– Jeg tror alle kan føle på den intuitive motstanden til å tro på at Norge holder på med sånne ting. Vi har et innarbeidet selvbilde som sier at det er andre nasjoner som jukser. Derfor kommer den spontane reaksjonen med å peke på andre land nede i Europa, når vi selv blir anklaget for noe, sier han.
Saltvedt sier dette er svært ødeleggende for en idrettsgren som var på en bratt opptur. Nå er nedturen tilsvarende bratt, mener kommentatoren.
– Jeg tenker at de har en kjempeutfordring framover. Hoppsjef Aalbu har vært på «tiggerferd» etter sponsorer siden han kom inn, og har vært sentral i snuoperasjonen. Omdømmefallet som kommer nå tør jeg nesten ikke tenke på.
KOM24 har forelagt kritikken fra Winther og Saltvedt til hopplandslaget. De har ikke svart på vår henvendelse.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no