– Opplever at vi bevarer respekten for hverandre, selv når det går en kule varmt
Nina Kraugerud Ertzaas i NHO sier at det hender det dukker opp saker i forbindelse med lønnsoppgjøret der de kunne ordlagt seg annerledes.
NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) er Norges største interesseorganisasjon for bedrifter, og representerer arbeidsgiverne i lønnsoppgjøret.
Kommunikasjonsdirektør Nina Kraugerud Ertzaas sier til KOM24 at de jobber aktivt for å unngå at debatten og ordskiftet blir for polariserende.
– Alle som jobber med kommunikasjon vet at det er viktig å få ut sin historie, og synliggjøre hva som står på spill. Men polarisering er ikke noe vi ønsker. Derimot er det viktig for oss å være tydelig i vår kommunikasjon. Dette er helt avgjørende i saker som lønnsoppgjøret, som betyr så mye for mange mennesker og for våre bedrifter, sier Ertzaas.
– Forsøker å lære
Årets lønnsoppgjør er et hovedoppgjør, som betyr at alt i tariffavtalene kan forhandles om, og at lønn, arbeidstid, pensjon, overtidsbetaling og mye annet kan endres.
Ertzaas sier at selv om det ofte dreier seg om motsetninger mellom NHO og arbeidstakerorganisasjonen LO, er det viktig å at partene viser hverandre respekt.
– Og det opplever jeg at vi gjør, selv når det går en kule varmt. Det er viktig å huske at vi har en felles enighet om den norske modellen og lange tradisjoner for å finne frem til gode løsninger sammen. Det er en norsk suksesshistorie som ikke på noen måte er en selvfølge. Det opplever jeg at både LO og NHO er bevisste på.
Hun legger til at det helt sikkert finnes eksempler på saker i media der de kunne ordlagt seg annerledes.
– Vi forsøker alltid å lære av de sakene, sier Ertzaas.
Kommunikasjonsdirektøren er enig i at de bør jobbe for at så mange som mulig forstår det de sier. Noen ganger brukes litt vel kompliserte ord og fraser.
– Det er helt avgjørende å bruke ord og snakke et språk som folk forstår. Jeg bruker ofte å slå et slag for det jeg litt humoristisk kaller «menneskespråk». Ord som «glidning» og «overheng» burde egentlig vært forbudt, for det er jo bortimot umulig å skjønne hva betyr.
– Samtidig er det viktige fagbegreper for de som forhandler. Vi bruker mye tid på å gjøre budskap så enkelt og forståelig som mulig. Vi har helt sikkert enda mer å gå på der.
Vil ikke polarisere
Ertzaas opplever ikke mediedynamikken, med arbeidstakersiden som høylytt og bastant, og arbeidsgiversiden som tilbaketrukken, som problematisk. Hun mener det blir en litt enkel analyse.
– Vår grunnholdning er at forhandlinger blir best rundt forhandlingsbordet. NHO er aktive i media når vi har behov for å synliggjøre medlemmenes interesser, få frem vår problembeskrivelse og våre løsninger. Vi sitter ikke rolig i båten når vi har noe på hjertet og har behov for å få ut våre budskap. Jeg tror for øvrig at verken LO eller NHO ble oppfattet som «tause Birgitte» under oppgjøret i fjor, da mye sto på spill for begge parter.
Scott Engebrigtsen er kommunikasjonssjef i Hovedorganisasjonen Virke, som representerer handels- og tjenestenæringene på arbeidsgiversiden.
Han sier at den norske modellen forutsetter at partene tar ansvar for helheten, og at de har tillit til og respekt for hverandre.
– Det opplever vi stort sett at er tilfelle. Ingen av partene er tjent med et polarisert ordskifte, selv om temperaturen ofte går opp noen hakk i forbindelse med forhandlingene.
– Vi ønsker å være ansvarlige og ikke polariserende. Vi har lang tradisjon for, og gode erfaringer med å ta forhandlingene i forhandlingsrommet, ikke gjennom media, sier Engebrigtsen.
Når det gjelder bruken av fagterminologi og vanskelig språk, har han følgende å si:
– Vårt mål er å være så tydelige som mulig i all vår kommunikasjon. Vi kan helt sikkert forbedre oss, men av og til er vi nødt til å bruke fagterminologi for å sikre tilstrekkelig presisjon. Vi håper likevel at vi totalt sett kommuniserer dette på en forståelig måte.