#Kommunikasjonsstudenten
Sara heier på unge kvinner som slår gjennom i kommunikasjonsbransjen
Sara Åsatun studerer Strategisk kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania, og svarer på dagens #Kommunikasjonsstudenten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I spalten #Kommunikasjonsstudenten ønsker KOM24 å sette fokus på studentene, og bransjens framtidige ansatte. I spalten får de fortelle om alt fra hvorfor de har valgt sin studieretning til hvilke forventninger og tanker de har om bransjen de er på vei inn i.
I dag er det studenten Sara Åsatun som svarer i spalten. Hun er fra Porsgrunn og studerer Strategisk kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.
– Hvorfor valgte du akkurat dette studiet?
– Jeg har vært aktiv i politikken i ca 6 år, og har i løpet av de siste årene innsett at det er arbeidet bak som engasjerer meg mest. Å lobbe for en sak, skrive taler, og leserinnlegg. Det å kunne kommunisere for å skape endring. Gjennom en bachelor i sosialantropologi forstod jeg også hvor viktig kommunikasjon er for å kunne leve sammen som samfunn. For å få en større forståelse for hverandre, og det var det som drev meg mot dette studiet. Jeg vil heller ikke utelukke det faktum at bransjen har en stor utvikling og tempo, og det er alltid noe nytt å lære.
– Har du en deltidsjobb/jobb ved siden av studiet?
–Jeg jobber som tilkallingsvikar i barnehage også er jeg kommunestyre representant i Porsgrunn.
– Hva tenker du om jobbmulighetene som finnes i kommunikasjonsbransjen?
– Når det kommer til jobbmuligheter tenker jeg at det er en fair sjanse for å få en jobb. De aller fleste bedrifter trenger kommunikasjonsarbeidere, og med teknologien som går opp og frem vil man kunne finne nye måter å nå ut til mennesker på uten å bli glemt i mengden. Kommunikasjonsbransjen er på mange måter bred og det kan gjøre at det er lettere å få en fot innenfor. Men, det er synd for oss som utdanner oss nå. Flere som ansetter ser etter mennesker med flere års erfaring, som gjør det vanskelig. For uten jobb er det vanskelig å få den erfaringen som kreves. Når det er sagt ser jeg positivt på det å få en jobb eter studiet da bransjen er såpass bred som den er.
– Hvorfor er kommunikasjon viktig for deg?
– Kommunikasjon er viktig for meg først og fremst fordi det er grunnsteinen i samfunnet. Det handler om hvordan man forstår hverandre. Samtidig er kommunikasjon en form for kreativitet, det gir oss en mulighet til å uttrykke oss, til å påvirke og skape noe som er viktig for folk. Kommunikasjon lar både meg som enkelt person, men også større bedrifter eller samfunnsgrupper vokse og uttrykke oss. Det lar oss også få kunnskap om hverandre. Det er det som gjør kommunikasjon så spennende.
– Har du et forbilde/inspirasjonskilde i bransjen?
– Jeg ser opp til dem som klarer å formidle saker på en god og ryddig måte. Jeg ser opp til unge mennesker som slår gjennom i kommunikasjonsbransjen, og da spesielt unge kvinner. De siste årene kan man se at det er flere kvinner i kommunikasjonsbransjen enn menn, likevel er det flest menn på toppen. Derfor syntes jeg det er kult og inspirerende med unge kvinner som jobber seg oppover, som slår gjennom- jenter som tør å satse.
– Hva tenker du er viktig for å kommunisere godt?
– Jeg tenker at det enkle er ofte det beste. Sammen med ærlighet og en liten klype kreativitet tror jeg kommunikasjonen blir god.