Human-Etisk Forbund gjør flere endringer i administrasjonen - Marit Øimoen får utvidet ansvar
– For å levere på våre medlemmers og kunders forventninger må vi jobbe enda bedre sammen på tvers av fagområder, sier kommunikasjonssjef Marit Øimoen.
I November meldte Human-Etisk Forbund om medlemsrekord med 130 000 medlemmer, hvorav en tredjedel av medlemsmassen har strømmet til de siste tre årene.
Kommunikasjonssjef Marit Øimoen fortalte at det lå målrettet kommunikasjonsarbeid over tid bak medlemsrekorden, og at Human-Etisk Forbund har brukt tid og ressurser for å bedre forstå konteksten de opererer i, og hva som er viktig for å nå målgruppene.
Opprettet ny seksjon
Det nye året begynte Human-Etisk Forbund med flere endringer i administrasjonen.
– For å levere på våre medlemmers og kunders forventninger må vi jobbe enda bedre sammen på tvers av fagområder, vi må digitalisere flere prosesser og strukturere og nyttiggjøre oss dataene våre mer, sier kommunikasjonssjef Marit Øimoen, til KOM24.
Og legger til at de ser en økende aktualitet rundt flere av deres hjertesaker, som ytringsfrihet, kvinners rettigheter, frihet til å elske den man vil og skillet mellom politikk og religion.
– Vi mener at vi både kan og bør delta enda mer i det offentlige ordskifte når det kommer til saker der vi sitter på mye kunnskap.
Og på bakgrunn av dette har Human-Etisk Forbund blant annet opprettet seksjonen «Kommunikasjon, samfunnskontakt og IT» med fire avdelinger med tilsammen 21 ansatte, som skal ledes av Øimoen.
– En god dose ærefrykt
Hun fortsetter som kommunikasjonssjef med en utvidet rolle, som også bidrar til at hun skal gjøre noe hun aldri har gjort før.
– Jeg elsker at vi er en organisasjon som tenker nytt og endrer oss med mål om å være bedre til stede for medlemmene våre og mer synlig som humanistisk verdibærer og bidragsyter. Det er et stort ansvarsområde, og det er første gang jeg skal bygge opp en egen ledergruppe, med kompetente og ambisiøse mellomledere. Jeg gleder meg og er glad for at vi nå er i gang, samtidig som jeg kjenner på en god dose ærefrykt.
Fra tidligere kommunikasjonsavdeling rykker Kristoffer Hellesmark, som har vært nettredaktør de siste tre årene, opp til avdelingsleder for kommunikasjon og markedsføring. Solvor Vermeer går fra rollen som medlemskonsulent til avdelingsleder for kunde- og medlemssenteret, og Ona Nordbø-Groven som er fagansvarlig medlemskommunikasjon, er i mammapermisjon frem til august, men starter opp avdelingen kunde- og medlemsreiser, når hun er tilbake.
– De siste årene har vi erfart hvordan fagområdene i den nye seksjonen er gjensidig avhengige av hverandre. Med mål om mer smidig arbeidsmetodikk både innad og i relasjon til de øvrige områdene i organisasjonen, så tror vi at vi nå har en struktur som gir grunnlag for både fart og kvalitet fremover, og rom for vekst i kompetanse og ansatte.
Må gi gi mer slipp på detaljer
Mandag begynte Sondre Aasen som kommunikasjonsrådgiver, og skal bidra særlig mot mediearbeid og kommunikasjons relatert til Human-Etisk Forbunds hjertesaker. Og i mars begynner enda en kommunikasjonsrådgiver og en innholdsprodusent. Dette er i tråd med satsingen til mer eget innhold.
Øimoen er klar over hvilke forventninger den nye rollen hennes innebærer.
– I større grad handler det om å løfte blikket, tenke helhet for Human-Etisk Forbund og jobbe strategisk og langsiktig. Det fordrer å gi mer slipp på detaljer, og overlate mye operativt ansvar til mellomledere og deres avdelinger. Herunder ligger også ansvar for å utvikle og spille lederne i gruppen gode.
Hun tror tiden fremover blir utfordrende og spennende.
– Det er et privilegium å få være med og bygge verdens største humanistiske livssynsorganisasjons verdi og relevans i årene fremover, avslutter hun.