NOVA øker trivsels-teamet for å holde på de ansatte
Har en ambisjon om å bli verdens beste arbeidsplass: – Skal man beholde de beste må man utmerke seg som arbeidsplass på mer enn bare det sosiale.
Helt siden NOVA Consulting Groups første selskap, Epinova ble etablert tilbake i 2007, har employer branding vært viktig for gruppen – og de har prioritert høy trivsel blant de ansatte. Derfor har NOVA «trivselsansvarlige» som jobber utelukkende med dette.
– Det har alltid vært viktig for oss at folka våre trives på jobb, forteller HR-ansvarlig i NOVA Consulting Group, Ingrid Kjöllerström til KOM24.
Tilrettelegger for trivsel
Per dags dato har gruppen, som flyttet inn i nye lokaler i Karl Johans gate i oktober i fjor, to trivselsansvarlige på laget.
– De har to ulike roller, men med samme mål om å skape og tilrettelegge for trivsel for alle ansatte i NOVA-gruppen.
Kate Vikjord er utdannet både innen trening og ernæring, og har det daglige ansvaret for å servere næringsrik og kortreist mat til alle NOVA-selskapene som jobber under samme tak i Oslo. Dette gjelder ansatte i Epinova, Novanet, NorthernBeat, Novacare, Point Taken og Rocket.
Janne Britt Hauge har ansvaret for alle sosiale arrangementer, eventer og turer.
– Begge disse rollene er svært viktige for å opprettholder en høy trivsel. Det er stadig kamp om å beholde og tiltrekke seg de beste folkene, og derfor mener vi det er viktig å bruke ressurser for å skape de rette rammene på arbeidsplassen.
Nå søker NOVA etter en Trivselsassistent, som vil jobbe sammen med Vikjord i Bistroen, med hovedoppgaver innen kantine- servicebransjen. Teamet utvides grunnet sterk vekst med behov for å utvide kapasiteten.
Skaper tilhørighet og fellesskap
Kantinen til NOVA har fått navnet «Bistroen», og her serveres alle måltider, samt at flere faglige og sosiale arrangementer arrangeres her.
I tillegg til å satse på «restaurant-følelsen», fremfor «kantine-følelsen», er det flere andre tiltak som skal bidra til et godt arbeidsmiljø.
– Vi har «Novateket» vårt, som er et sted der de ansatte kan få et avbrekk fra jobb. Det er en sosial sone vi har skapt for sosial samhandling med blant annet ulike spill som PlayStation, arkademaskin og Fuss ball.
De ulike selskapene i gruppen drar årlig på en tur, og i tillegg organiseres mange andre sosiale aktiviteter som Tusenfryd-tur, julebord, sommerfest og juletrefest.
– På mange av disse arrangementene har vi lagt opp til at de ansatte kan ha med seg både familie og partnere. Det gjør vi fordi det er viktig for oss at alle føler en sterk tilhørighet, som bidrar til å bygge et sterkere fellesskap og arbeidsmiljø.
Stor ambisjon
Employer branding blir stadig viktigere, forteller Kjöllerström.
– Skal man beholde de beste må man utmerke seg som arbeidsplass på mer enn bare det sosiale. For oss er det viktig hvordan de ansatte har det hver eneste dag, for vi har en ambisjon om å bli verdens beste arbeidsplass.
Dette har vært en ambisjon siden oppstarten i 2007.
– Vi er helt avhengig av å ha den beste kompetansen på huset – og da skal vi også gjøre alt vi kan for å få kompetansen til å bli, komme tilbake til oss og være en attraktiv arbeidsplass hvor folk ønsker å jobbe.
Ekspertmiljøet til gruppen vokser stadig, men det var ikke den eneste årsaken til at gruppen flyttet fra Arbeidersamfunnets plass til Karl Johans gate.
– Etter pandemien med hjemmekontor hadde vi et behov for flere møterom, stillerom, prosjektsoner og sosiale soner. Og det var viktig for oss å få de ansatte tilbake til kontoret – fordi det er et viktig sted for inspirasjon og kreativitet.
Og legger til:
– For det er her vi skaper en god arbeidskultur – og det har vi klart med NOVA-house i Karl Johans gate.