Reklamebransjen om 2023: TRY må kutte og NoA varsler «tilpassninger av organisasjonen»
Reklamebransjen forbereder seg på tøffere tider i 2023.
På mandag kom nyheten om at TRY må kutte minst 20 stillinger.
Kjetil Try sa til KOM24 at det skyldtes at de ser at mange virksomheter rundt dem må nedbemanne og at prognosene viser at 2023 også kommer til å bli et krevende år.
Men hvordan merker resten av bransjen de tøffe tidene? KOM24 har tatt en ringerunde til noen av de største reklamebyråene i Norge.
«Justeringer i kostnadsbasen»
I NoA er de nå over 400 ansatte i Norge. Det er 80 flere enn ved årsskiftet.
Styreformann Thomas Høgebøl sier til KOM24 at 2022 har vært et meget sterkt år for NoA, med god vekst og lønnsomhet. Men han sier og at de i høst merket at markedet ble tregere og planlegger for en mer forsiktig vekst i 2023.
– Prosjekter tar generelt lengre tid å få i gang innenfor alle disipliner, men vi forventer fortsatt sterk vekst innenfor Consulting, Tech og Datadrevet Markedsføring, skriver han i en e-post til KOM24.
En konsekvens av lavere vekst er at de må gjøre justeringer i kostnadsbasen, som han formulerer det.
– Dette vil inkludere noen tilpasninger av vår organisasjon, skriver han.
KOM24 har bedt han utdype det, men har ikke fått tilbakemelding på det.
– 2023 er et år det er vanskelig spå om. Det er stor usikkerhet, sier Publicis-sjefen i Norge, Peder Mittet til KOM24.
Merket brå avkjøling i høst
– Generelt i våre planer tror vi markedet kommer til å være pluss/minus null, sier han og peker på usikkerhetsfaktorer som krafig inflasjon og hvordan det slår ut på konsumet og at det er en generelt stor usikkerhet i verdensøkonomien med krig, økende renter og høye strømpriser.
Mittet sier at de også merker store forskjeller i bransjer mellom
– Tar dere noen grep internt for å møte denne usikkerheten?
– Vi har ikke planlagt noen store grep, men følger nøye med. I året som har gått har vi blitt 50 flere mennesker enn vi var ved starten av året, og teller litt under 200. Så med mindre det skjer noe på kundefronten eller i økonomien, kommer vi til å holde oss omtrent på det nivået vi er, sier han.
Mittet sier de har lagt et knallår bak seg i 2022, med både vekst økonomisk og faglig. Året er preget av at de sikret seg to store nye kunder som de har tatt om bord, Landbrukssamvirket innen media og Elkjøp på reklamesiden.
Han sier samtidig at de merket en brå avkjøling i høst.
– Første halvdel av 2022 var hett i reklamemarkedet, men i kjølvannet av krigen kom økt usikkerhet og inflasjon. Det har ikke stoppet helt opp, men veksten har avtatt dramatisk sammenlignet med utgangen av pandemien, sier han.
– Hvordan er det å være leder i en sånn situasjon?
– Vi har levd med stor usikkerhet siden pandeminen. For egen del er jeg innstilt på at det vil være vedvarende stor usikkerhet, sier han.
Han sier at for dem som er ledere handler det om å ikke mist perspektivet på det lange løpet.
– Vi kan ikke bare planlegge fra måned til måned, selv om rammebetingelsene er usikre. Vi skal også videre og vi har strategier som skal implementeres. Det handler og om å være så forutsigbare som mulig internt, skape et godt miljø og en bærekraftig arbeidsplass, sier han.
Men selv om det er mørke skyer i horisonten og en framtid preget av usikkerhet er det ikke bare elendighet.
Betaler ut bonus
På internasjonalt nivå har Publicis-konsernet bestemt seg for å betale ut en ukes lønn bonus til ansatte.
– Det er hyggelig at ekstraordinære resultater med tosifret vekst kommer ansatte til gode, og spesielt i høst der mange har merket at både strøm- og matprisene har økt kraftig, sier Mittet.
Herman Mueller Stormyr i WAL (We Are Live) sier til KOM24 at de ser det strammer seg til hos noen kunder, men at de ikke har opplevd noe ordrefall ennå.
– Så vi har ikke behov for eller tanker om nedbemanning, sier han men legger til at de som alltid er tett på og følger nøye med.
Byrået har 52 ansatte og Stormyr sier at 2022 er et bra år for dem.
– Er du bekymret for 2023?
– Jeg er alltid bekymra jeg. Men ikke mer bekymra for 2023 enn normalt, sier han.
I Nord DDB er tilbakemeldingen også fra de at at det ikke er normale tider for tiden og det vil det ikke være til neste år heller.
– Vi stoler på vårt gode forhold til kundene våre og teamene vi har, sier Eddie D'Sa til KOM24.
– Vi fortsetter å overvåke driften vår nøye for å sikre at vi har riktig bemanning basert på kundens arbeidsflyt, fortsetter han.
– Vi er blodtrimma
McCann har vært gjennom en rekke tøffe år og har ikke tjent penger på lang tid. I sommer ble byrået solgt og gikk gjennom det som dagens byråleder Mariann Hauknes kaller for en hestekur der de har kuttet til beinet.
Det har gitt resultater og i høst har byrået endelig begynt å tjene penger igjen.
– Jeg er forsiktig optimistisk på 2023. Vi har vært gjennom en prosess som en del av de andre byråene gjør nå. Vi er blodtrimma, for å si det sånn, sier hun til KOM24.
Samtidig sier hun at de har fått signaler fra noen kunder at 2023 kan bli et tøft år.
– Det vil fortsatt være stramt. Vi trenger tid for å konsolodiere grep vi har gjort i sommer. Men vi har fått gjort noen skikkelig fine prosjekter i høst og håper vi fortsetter med det. Men herregud, det er ikke tvil om at blir et tøft år. Men det har vi hatt før, sier hun.
KOM24 har og prøvd å komme i kontakt med en rekke andre reklamebyrå i Norge men enten vil de ikke uttale seg om situasjonen eller så har de valgt å ikke respondere når vi har kontaktet dem.