Kampanje rettet mot kvinner 50+ fra Trigger

Trigger og Visit Norway vil endre synet på overgangsalderen

– Selv om vi nå ser flere kvinner på 50+ i reklame og populærkultur har vi fortsatt en lang vei å gå.

Publisert

Med unntak av antirynkekremer og helseutfordringer er lite markedsføring rettet mot kvinner 50+, skriver Trigger i en pressemelding. 

Dette vil reklamebyrået, sammen med Visit Norway, gjøre noe med i en ny kampanje der de lokker med byferier i Norge.

– Jeg har lett på nett, men fant ikke mange bilder av kvinner på vår alder som har det gøy, og vi har det gøy.

Slik oppsummerer Bodil Vilhelmine Pedersen, en av kvinnene i kampanjen, hvordan det er å bikke 50. Filmen til Visit Norway følger fire danske kvinner som ble invitert på en langhelg til Norge. Kampanjen er først og fremst rettet mot kvinner i Danmark, UK, Frankrike, Tyskland, Nederland og Sverige.

– Vi feirer ofte store overganger i livet med å reise. Interrail markerer overgangen til voksenlivet, bryllupsreisen følger ofte giftemål. Klart vi må feire denne overgangen i livet også, sier Katrine Mosfjeld, leder for forbrukermarkedsføring for Visit Norway i Innovasjon Norge.

Her kan du se videoen:

Undersøkelser gjennomført i Storbritannia viser at kvinner over 50 har kontroll på over 47 prosent av landets formue, men portretteres i mindre enn 12 prosent av markedsføringen. 

I tillegg viser en studie fra mediebyrået UM at nesten halvparten av aldersgruppen opplever reklame rettet mot dem som nedlatende og at det bidrar til å bygge opp under negative stereotypier. 

Kreatør i Trigger, Magdalena Kamøy, kjenner seg igjen og tror ikke tallene nødvendigvis er så mye bedre andre steder i Europa.

– Selv om vi nå ser flere kvinner på 50+ i reklame og populærkultur har vi fortsatt en lang vei å gå. Eldre modeller har for eksempel fått plass i magasiner, men de feires for å se så unge og rynkefrie ut som mulig, eller fokuset er på helseproblemer, å være bestemor eller aspekter av dagliglivet som mange i aldersgruppen ikke kan kjenne seg igjen i.

Det er produksjonsselskapet Aparent som står bak filmen. Regissør er Kavar Singh og produsent er Lasse Nyhaugen. Mediebyrå i kampanjen er EssenceMediacom Norge.

Powered by Labrador CMS