Snap Norges inntekter falt med nesten 50 prosent
– Feil, sier Snap selv.
Snap, morselskapet til Snapchat, har offentliggjort sitt årsregnskap for 2023 i Norge.
Den mest slående nyheten fra årsregnskapet er selskapets inntektsreduksjon på hele 45 prosent fra 88,5 millioner kroner i 2022 til 48,6 millioner i 2023.
Til sammenligning rapporterte Snap Norway inntekter på hele 108 millioner i 2021.
Til tross for det betydelige inntektsfallet, har Snap klart å redusere sine kostnader betraktelig fra 82 millioner kroner i 2022 til 46,2 millioner i 2023.
Spesielt merkbart er reduksjonen i personalkostnader, som er halvert fra 68,6 millioner kroner til 31,9 millioner.
Selskapet rapporterer å ha hatt 17 fulltidsansatte i 2023, mot 19 i 2022.
Lønnskostnadene har gått ned fra 27,5 millioner kroner i 2022 til 19,2 millioner i 2023. Den største forskjellen er under «andre fordeler», som er redusert fra 31,4 millioner til 6 millioner.
Dette har gjort at selskapets driftsresultat ikke har blitt like hardt rammet som inntektsnedgangen kunne indikere, og ender på 2,4 millioner kroner, ned fra 6,5 millioner året før.
Selskapet rapporterer også en betydelig økning i finansinntekter, som har steget fra 134.000 kroner til 1,6 millioner. Dette har bidratt til at det ordinære resultatet før skatt er på 2,9 millioner, til tross for nedgangen i driftsresultatet.
Etter skatt ender årsresultatet på 2,97 millioner kroner, en nedgang fra 5 millioner i 2022.
KOM24 har ringt Pia Tandrup, generaldirektør for Snap i Norden, Steffen Rabben, nordisk salgssjef, samt. kommunikasjonsansvarlig Lotus Hederbroe, for å få en kommentar, men har ikke fått svar fra noen av dem.
Etter publisering, mottar KOM24 imidlertid en e-post fra Snap.
De sier selv at tallene ikke er reelle.
– Snapchat er et globalt selskap, derfor beregnes inntektene som verdien av tjenestene det leverer i Norge til andre Snap-selskaper sammen med det faktum at i 2023 var kostnadene for aksjebasert kompensasjon lavere enn i 2022, noe som resulterte i en reduksjon i serviceavgiften det genererte fra tilknyttede selskaper, skriver en pressetalsperson fra Snap.
Vedkommende skriver videre at regnskapene ikke gir et fullstendig bilde av «forretningshelsen», som bedre kan måles av den vedvarende veksten i MAU (månedlige aktive brukere).
I Norge har Snap over tre millioner aktive brukere månedlig.