Mads Nordsveen har muligheten til å gjøre et spesifikt naturområde populært over natten med den populære Instagramkontoen sin. – Jeg får så og si bare positive tilbakemeldinger. Lokalbefolkningen er som regel alltid glad for økt eksponering og turisme.

Mads har seks millioner følgere på TikTok: – Målet er å spre turglede og inspirere til reising

Han har også 1,1 millioner følgere på Instagram.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I sommer har norske turister strømmet til Nord-Norge, særlig Lofoten, for å oppleve den kraftige naturen. Kanskje kommer inspirasjonen fra Instgramkontoene @Lofoten og @Norge.

Mannen bak er Mads Nordsveen. Da den unge mannen fra Østlandet oppdaget den nord-norske naturen, var det noe i han som sa klikk.

I løpet av de siste tre årene har Mads Nordsveen vokst seg stor på sosiale medier ved å dele bilder og video av vakre og naturskjønne omgivelser.

– For en som kommer fra Østlandet var det ganske crazy å se de mektige fjellene i Nord-Norge. Jeg opprettet derfor en konto på Instagram som jeg kalte Lofoten for å dele bilder fra området, forteller Nordsveen til KOM24.

Satset på hobbyen

Siden den gang har det skjedd mye. Det visste seg at østlendingen ikke var den eneste som var interessert i norsk natur. Jo flere bilder han la ut, jo flere følgere fikk han.

I tillegg til @Lofoten, driver han kontoene @Norge med nærmere 950.000 følgere og @Visit med 1,1 millioner følgere.

– Bildene jeg publiserer på Instagram har motiv som mektig fjell, vakre solnedganger og travelt storbyliv.

I fjor gjorde han om enkeltmannsforetaket sitt til et AS. I sin egen bedrift jobber han med sosiale medier og hjelper andre firmaer med alt fra innholdsproduksjon, strategi og rådgivning, kampanjer, distribusjon og daglig drift.

– Typiske kunder er hoteller, reisebyråer, destinasjonsselskaper, flyselskaper, merkevarer innen tur-og friluftsliv. Jeg ser også en økning fra andre bransjer som ser at det jeg gjør i reiselivsbransjen på sosiale medier, også kan overføres til andre nisjer.

Seks millioner følgere

I tillegg til å drive en av Norges største kontoer på Instagram, er Nordsveen også mannen bak en av verdens største reisekontoer på TikTok.

Med seks millioner følgere, og et blått tegn for å vise at det er en verifisert konto deler han klipp fra blått hav i Maldivene, vakre solnedganger fra Hellas og store skyskrapere i New York.

At han har valgte reising som «nisje» kommer fra gleden han får av å reise, se og oppleve nye steder og kulturer. Selve satsingen startet i det han innså at han kunne gjøre stor bedrift ut av å nå ut til mange på sosiale medier.

TikTok overgikk nylig YouTube på gjennomsnittstid brukt per bruker i USA og Storbritannia.

USA (Flertallet av følgere på @visit er fra USA):

  • TikTok - 24,5 timer per måned
  • YouTube - 23 timer per måned

Storbritannia:

  • TikTok - 26 timer per måned
  • YouTube - 17 timer per måned

– Målet er å inspirere til reise og spre turglede og å hjelpe andre med å oppdage fantastiske steder.

– Hva ligger bak seks millioner følgere?

– Jeg tror noe av de viktigste er at jeg har et øye for hva som vil gå viralt. For å kunne analysere innholdet mitt har jeg også programmert egen programvare. I tillegg fanger jeg raskt opp nye trender og strategier for å utnytte algoritmene til min fordel. Kontinuitet er også ekstremt viktig.

Mads har opplevd store deler av verden, her er han på Nusa Penida island i Bali

Hundre mail i uka

– Hvilke muligheter har sosiale medier og reisekontoen din gitt deg?

– Å jobbe med sosiale medier har vært den beste avgjørelsen jeg har tatt. Det har gitt meg muligheten til å være min egen sjef, styre arbeidstider og hverdagen helt selv. Muligheten til å jobbe fra hele verden samtidig som jeg kommer i kontakt med fantastiske mennesker fra hele verden.

Selv om mye av innholdet er hans egne bilder, får han også mye innhold gjennom andre folk som enten sender han bilder, eller som tagger han i håp om å bli repostet på kontoen hans.

– Jeg får opptil hundre mail i uken, og flere tusen mennesker taggere kontoen min i bildene sine hver dag, for en sjanse om å bli repostet.

Parallelle økninger

Om kontoene på Instagram og TikTok har sørget for økt turisme er Nordsveen usikker på. Likevel påpeker han at det har økt parallelt med økende følgertall på sosiale medier.

– Det er veldig vanskelig å gjøre reelle målinger på det. Men noe som er helt sikkert er at interessen for Lofoten som reisemål har økt veldig de siste årene.

På Lofoten-kontoen har han rundt fem millioner eksponeringer i uken. Både av følgere og ikke følgere, som får opp bildene på utforskningssiden eller tilsendt av andre.

– Det jeg har sett er en effekt av at det jeg legger ut kan føre til at mange steder kan bli veldig populære nesten over natten, som en spesifikk fjelltur, avslutter Nordsveen.

Powered by Labrador CMS