Kommunikasjonsteamet til NTNU slipper studentene løs på deres Instagram-konto
– Vi vet at målgruppen har et hav av informasjon og muligheter, og med denne kontoen ønsker vi å gjøre det så lett som mulig for dem å få informasjon om hva som skjer på NTNU.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med godt over 20.000 følgere styrer Ragna Myhr Kveli og Petter Sjursen NTNUs studentkonto på Instagram. Der deler de øyeblikk fra egen studiehverdagen i håp om å rekruttere nye studenter.
Sammen med 22 andre studenter er Ragna Myhr Kveli og Petter Sjursen ansatt som studentambassadører av NTNU for å lage innhold til Instagram. De representerer hvert sitt studiested. Ragna studerer Industriell økonomi og Teknologiledelse ved campus Trondheim.
– Da jeg startet på universitetet ble jeg en del av en kampanje som het «Mitt første år», som startet med et bilde hvor jeg delte mine forventninger for det kommende året. Også ble det til en større kampanje der jeg ble fulgt igjennom mitt først år som student.
Sommeren etter sitt første år fikk Ragna streng beskjed fra søsteren, som selv hadde vært studentambassadør, om å søke på stillingen. En stilling som virket både gøy og lærerik. For Ragna handler stillingen om kunnskapen hun får, og at det er gøy å kunne bidra.
– Nå er det snart tre år siden jeg ble studentambassadør, og jeg trives utrolig godt. Jeg har ingen planer om å slutte enda, forteller Ragna til KOM24.
Petter studerer maskiningeniør ved campus Gjøvik. Han har lenge hatt en interesse for sosiale medier, og hadde tidligere verv der han drev sosiale medier for studentmagasinet på campus.
– Kommunikasjon får du bruk for i alle sektorer uansett hva du skal jobbe med senere. Jeg vet at dette er veldig fin kunnskap å lære, og ta med seg videre, som man ellers ikke ville ha lært i studieretningen min.
Kommunikasjonsavdelingen prøver å blande forskjellige studier når de ansetter studentambassadører. På den måten får søkerne større innblikk i de forskjellige studieretningene.
Studentene kjenner søkerne best
– Vi har fått mye oppmerksomhet for at vi benytter oss av studentene, både internt og eksternt. Flere lurer på hvordan vi på tør å slippe de løs på NTNUs offisielle plattformer, forteller kommunikasjonsrådgiver Ranveig Heggem til KOM24.
Heggem har ansvaret for å ansette studentambassadører, og sørger for at ambassadørene følger NTNUs retningslinjer og strategier. Hovedmålet med kontoen er å sørge for at alle som skal søke høyere utdanning har så god og riktig informasjons som mulig.
– Vi har et samfunnsansvar, for oss er det veldig viktig at de som skal søke studieplass klarer å ta det beste valget for seg selv basert på informasjon om studiet, hvordan det er å være student, flytte til ny by og hvordan studentlivet er.
Kommunikasjonsavdelingen ved NTNU har forstått at for å nå ut til målgruppen må de benytte seg av studenter som lever i den livssituasjonen søkerne er nysgjerrige på. Heggem forteller at de som vurderer å søke helst vil høre fra studentene selv om hvordan det er å studere på universitetet.
– Det er de som sitter på historiene fra studiehverdagen hos oss.
Viktige spørsmål
– Hvordan tør dere å la studentene kommunisere på vegne av dere?
– Når vi ansetter nye studentambassadører får de god opplæring og oppfølging. De er jo så flinke, det er ikke noe problem å stole på dem.
Studentambassadørene får grundig innføring i hva rollen innebærer, og hva de burde tenke på når de skal poste et innlegg på en offisiell konto framfor å poste på privat profil. Heggem understreker at studentene skal være 100 prosent sikre på svaret før de svarer på spørsmål.
– Får vi spørsmål om å sammenligne oss med ett studie på et annet universitet, er vi veldig nøye på å fortelle hvordan det er å gå på NTNU. Også må de heller kontakte andre universitet for å høre hvordan det er å gå der.
Nå som søkeportalene har åpnet opplever Ragna og Petter at antall meldinger i innboksen øker. Da kommer det ofte spørsmål om bolig. Usikkerhet rundt bolig er noe Ragna følte på da hun selv skulle starte å studere.
– Mot søknadsfristen dukker det ofte opp spørsmål som hva en burde velge mellom to bestemte studier og boligspørsmål. Noe jeg selv følte var uoversiktlig da jeg var søker, det var en ekstra motivasjon for å hjelpe andre studenter å gjøre samme prosess mer oversiktlig.
Den ekte og ærlige student
Studentambassadørene er delt opp i team basert på hvert studiested, med en leder for hver gruppe. Ragna er teamleder for en av to grupper ved campus Trondheim, og Petter er en del av ambassadørene ved campus Gjøvik og Ålesund.
- Vi prøver å følge med på hva målgruppen interesserer seg for. Trendene på sosiale medier endrer seg fra måned til måned. Et år så kan det være et fenomen som er populært, neste året så kan det være noe annet, påpeker Petter.
Det gjelder å være på og følge med på hva som trender, hvor målgruppen er og hvordan de kan lage interessant innhold på vegne av NTNU. Innholdet skal være lekent og lett, det skal være enkelt å få informasjon om NTNU og studentlivet igjennom sosiale medier.
Studentene selv bestemmer hva de vil poste, hvordan de vil formidle budskapet og hva de tror målgruppen trenger av informasjon.
– Det funker råbra at studentene bestemmer dette. De er mye tettere på målgruppen, det er enklere for dem å sette seg inn i deres situasjon enn det er for meg, skryter kommunikasjonsrådgiveren.
NTNU er opptatt av å gi nye søkere et nøyaktig bilde av studiehverdagen. Studentambassadørenes oppgave handler derfor om å fortelle den ekte og ærlige versjonen av hvordan det er å være student.
– Vi vinner ikke noe på å poste glansbilde av å si at alt er så bra her, og at du klarer alle fag veldig lett. Vi forteller det akkurat som det er. Er det et emne som er vanskelig så sier vi det, at vi fikk hjelp og kom oss igjennom det.
Studietiden før og etter korona
I et utfordrende år med strenge restriksjoner har det vært krevende for studentene å ha en vanlig studiehverdag. Heggem håper at de som begynner å studere til høsten får en så normal studiehverdag som mulig.
– Det er ekstra vanskelig å lage innhold om en vanlig studiehverdag når hverdagen ikke er vanlig. Det har vært mye hjemmeundervisning, studentene har dratt tidligere hjem til ferier og kommer senere tilbake. Vi tenker uansett at det er viktig å vise at når vi er i en utfordrende tid, så går det fortsatt an å være student hos NTNU.
– Etterhvert så vil vi få en normal studiehverdag igjen, da er det viktig å vise hvordan det har vært når det var vanlig hverdag. Vi prøver å vise begge sidene av studentlivet.
Flere kan også være redde for å flytte til ny by med strenge koronarestriksjoner og begrenset med studentaktiviteter. Det har gjort studentambassadørene opptatt av å poste hvordan man kan bli kjent med folk med hensyn til restriksjonene.
– Vi ønsker å gi eksempler på hva de kan bruke tiden sin til når det er hjemmeundervisning og man bor alene. Da har vi også gjort unntak hvor vi snakker til eksisterende studenter, så de og får gode råd, forteller Ragna.
– Har dere noe råd til andre studentambassadører og hvordan de skal nå ut til studenter?
– For meg er det viktig å vise at vi også er mennesker, at vi ikke er så «picture perfect», meddeler Ragna.
Rådet fra Petter handler om å gjøre egen research på nett for hvordan man gjøre det bra på Instagram.
– Ikke vær redd for å eksperimentere. Vi prøver å holde oss til merkevaren til NTNU, og vise at selv om vi er 24 personer som legger ut innhold så er vi fortsatt fra samme universitet. Derfor prøver vi å holde oss til NTNU-fargen som er blå, for å ha en rød tråd igjennom profilen vår.
– Før Petter kom hadde vi en litt mer uryddig feed, legger Ragna til.
Heggem forteller at suksessfaktoren til NTNU er studentene som kjenner målgruppen godt. De er også med og utvikler og drifter kontoene deres så de sosiale plattformene hele tiden blir oppdatert.
– Vi vet at målgruppen har et hav av informasjon og muligheter, og med denne kontoen ønsker vi å gjøre det så lett som mulig for dem å få informasjon om hva som skjer på NTNU, avslutter Heggem.