Måtte permittere en tredjedel av staben i fjor. Nå satser Inzpire.me på ti nye ansettelser til høsten
Selskapet doblet omsetningen i 2020 - ligger an til ny dobling i 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Gründere Mats Lyngstad og Marie Mostad bak inzpire.me kan si seg fornøyd med fjorårets regnskapstall etter å ha doblet omsetningen. Halvveis inn i 2021 ligger de allerede an til en ny dobling, sier de til KOM24.
Årsregnskapet for 2020 viser et underskudd på 5,1 millioner kroner mot 4,1 millioner året før.
– Vi er fornøyd med første halvår. Omsetningen har gått fra 11,8 millioner kroner i 2019 til 28,5 millioner i 2020, sier daglig leder og gründer, Mats Lyngstad.
Tett oppfølging og åpenhet
I 2016 startet Lyngstad og Mostad markedsplassen inzpire.me hvor influensere kan møte annonsører.
Da landet stengte ned torsdag 12. mars i fjor visste de lite om hvor omfattende eller langvarig utfordringene de sto ovenfor.
Umiddelbart fall i aktiviteter, planlagte kampanjer som ble pauset - og nye business som var umulig å vinne, førte til permitteringer og midlertidig lønnskutt.
– I den prosessen ble det viktig for oss å planlegge godt og være transparente med teamet. Vi jobbet oss gjennom helgen og planla allmøte og individuelle samtaler grundig, og forberedte ressurser som ble delt med de som ble permittert.
En tredjedel permittert
Kostnader måtte kuttes for å ikke risikere selskapet i all usikkerheten.
Totalt ble en tredjedel av teamet helt eller delvis permittert, det utgjorde 11 personer av teamet som er rundt 30 personer.
–Vi pyntet ikke på noe og var tydelig på at vi gikk en tøff tid i møte. Alle som ble permittert i slutten av mars var tilbake i jobb tre måneder senere. Deretter tok aktiviteten seg raskt opp igjen fra juni og utover.
De som ble permitterte fikk tett oppfølging i perioden. Til tross for en vond og vanskelig situasjon, er gründerduoen imponert over teamet som har håndtert situasjonen.
Ansetter til høsten
Fremover skal de bygge videre på grunnlaget de har lagd for bedriften. Fokuset ligger på på tre områder:
– Skape mer verdi for brukerene. Internasjonalisering. Øke kapasiteten og muligheten for hver enkelt, og teamet som helhet til å produsere arbeid som har mest mulig «impact».
I tillegg har de planer om å ansette kommersielle roller i Stockholm, London og Oslo, og skalere opp produktteamet.
– Vi kommer til å gjøre rundt ti ansettelser nå i høst. Tiden framover vil bli en travel periode for oss, men vi ser frem til høsten.