Går fra Kampanje til Microsoft: – Han har allerede Microsoft-tankegangen
Den tidligere Kampanje-journalisten er ny kommunikasjonsrådgiver i Microsoft Norge.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg har hatt to fantastiske år i Kampanje. Jeg har lært enormt mye og fått være med på å grave frem nyheter, og sette dagsorden, som ved den store mangfoldsdebatten i PR- og reklamebransjen i fjor sommer. Som journalist blir du kastet ut i det og lærer mens du jobber, og det tror jeg er den beste måten å utvikle seg på, sier Jacob Andersen til KOM24.
Den tidligere Kampanje-journalisten tar med seg mye journalistisk erfaring til Microsoft Norges kommunikasjonsavdeling.
Andersen er utdannet medieviter etter studier på Universitetet i Oslo og University of California, Berkeley, og har blant annet jobbet på NRK og hatt verv på Universitetet i Oslo under studietiden. De siste to årene har han jobbet for bransjeavisen Kampanje.
Flust av gode historier
Andersen hadde lenge tenke at det ville være spennende å jobbe med kommunikasjon, og forteller at han hadde lyst til å gripe muligheten da jobben i Microsoft Norge dukket opp.
– Her finnes det gode historier overalt og jeg gleder meg skikkelig til å være med på å formidle dem, enten de handler om den nye hybride arbeidshverdagen, bærekraft eller hvordan våre kunder best kan implementere løsninger innen sikkerhet og sky.
Overgangen fra journalistikk til kommunikasjon har bydd på flere nye arbeidsoppgaver for Andersen, som har jobbet i Microsoft siden 1. juli 2021.
– Det er utrolig kult å lære om det verdifulle arbeidet Microsoft gjør i Norge og globalt. Jeg har blitt tatt veldig godt imot av Karen og resten av teamet, og møtt en herlig gjeng med folk som jeg gleder meg til å bli bedre kjent med og ikke minst jobbe sammen med.
– Han vet hva som fenger
Allerede etter første intervjuprosess imponerte han selskapets kommunikasjonsdirektør, Karen Sylte Hammeren.
– Han har en evne til å tenke strategisk, samtidig som han er kreativ. Han har «growth mindset», dette er noe vi er opptatt av i Microsoft, og han viser en enorm vilje til å lære ny kunnskap. Det er et stort pluss at han er tidligere journalist, for da vet han hva som fenger, og forstår hvordan vi skal få nyhetene våre ut. Han er allerede en ressurs for oss.
Kommunikasjonsavdelingen består av to faste stillinger og ledes av Sylte Hammeren, som kom til Microsoft i august 2020 fra Canal Digital, som da fusjonerte med Viasat Consumer. I tillegg får kommunikasjonsavdelingen god støtte fra PR-operatørene.
– Vi samarbeider også tett med våre kommunikasjonskolleger i Microsoft Vest-Europa og Corporation med hovedkontor i Redmond i Washington.