– Sunnhet til folket har vært vår hjertesak i over 15 år, og det er selvsagt hyggelig at det blir lagt merke til og verdsatt.

KIWI vant utmerkelse for sunnere markedsføring

– Skulle gjøre det både billigere og morsommere for våre kunder å handle litt sunnere.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Sunnhet til folket har vært vår hjertesak i over 15 år, og det er selvsagt hyggelig at det blir lagt merke til og verdsatt. Dette motiverer oss til å fortsette arbeidet for å inspirere kundene til en sunnere og grønnere handel, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy til egne nettsider.

Mandag denne uken ble det kjent at KIWIs Sunnhetslotteri stakk av med førsteplassen, da prisen for sunnere markedsføring ble delt ut av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

Prisen ble delt ut i forbindelse med et kick-off for en ny, revidert intensjonsavtale for et sunnere kosthold 24. januar.

KIWIs satsing på sunnhet startet for alvor i 2007, da prisene på frukt og grønt ble kuttet tilsvarende momsen. Det resulterte i at salget av frukt og grønt økte med 23 prosent på kort tid.

I 2016 ble fordelsprogrammet KIWI PLUSS lansert, og per 2021 har over 1,8 millioner nordmenn så langt meldt seg inn. Alle KIWI PLUSS-kunder får 15 prosent, bransjens høyeste bonus, på frukt og grønt. KIWI PLUSS er det eneste fordelsprogrammet i dagligvarebransjen med bonus på fisk.

Som en del av KIWI PLUSS ble Sunnhetslotteriet introdusert i starten av januar 2020. I Sunnhetslotteriet kunne alle KIWI PLUSS-kunder som handler minimum én frukt eller grønt og minst ett fiskeprodukt være med i trekningen om å vinne verdien av hele sin handlekurv.

- Sunnhetslotteriet skulle gjøre det både billigere og morsommere for våre kunder å handle litt sunnere, forteller marketingsjef Jacob Rolland , og legger til at det har vært en stor suksess.

Blant annet har salget av fersk fisk, fiskekaker, fiskeboller og dypfryst fisk økte med 10 prosent i året, både i 2020 og i 2021.

I juryens begrunnelse for å gi KIWI prisen står det blant annet:

«Resultatene taler for seg selv med stor økning i salg av fiskeprodukter i både 2020 og 2021 i KIWI, og KIWI PLUSS kunder har i snitt betydelig høyere frukt- og grøntandel i sine handlekurver sammenliknet med Trumf-kunder som ikke er med i KIWI PLUSS.»

Samarbeidet mellom helsemyndighetene og matbransjen skal nå fortsette fram til 2025.

Powered by Labrador CMS