KIWI er eneste norske butikk-kjede på TikTok: – Må alltid snuse på nye muligheter for å kommunisere med kundene
– Viktig for oss å finne gode temaer vi kan dele med følgerne våre – det er ikke vits å være på TikTok bare for å være der, sier markedssjefen i KIWI.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I juni 2021 markerte dagligvarekjeden KIWI seg for første gang på TikTok. Og med det ble de den første dagligvarekjeden i Norge med en offisiell konto på plattformen.
– Det er viktig og spennende å teste ut TikTok som en brukerplattform og hva merkevaren vår kan få til der, sier Marketing Manager i KIWI, Jacob Rolland til KOM24.
Etter et drøyt halvår har de nesten 8500 følgere som får et innblikk i hvordan det er å jobbe i KIWI, samt inspirasjon i form av oppskrifter og tips for å kaste mindre mat.
– Vi er godt fornøyd med antall følgere, fordi vi så langt ikke har lagt ut veldig mange videoer. Men det er viktig for oss å finne gode temaer vi kan dele med følgerne våre – det er ikke vits å være på TikTok bare for å være der.
Når flest kvinner
Det er Spoon som er Kiwis byrå, de har samarbeidet siden 2015.
Tanken bak Kiwis tilstedeværelse på TikTok er å vise at dagligvarekjeden er frempå.
– KIWI er den grønne utfordreren, og har alltid vært det. Det er viktig å være fremoverlent og man må alltid snuse på nye muligheter og kanaler, sier seniorrådgiver og kundeansvarlig i Spoon, Christopher Øyen til KOM24.
– Vi følger med på hva som trender og hva slags oppskrifter som er aktuelle opp mot høytider, sier Christopher Øyen i Spoon, og legger til:
– Så langt har ingen andre dagligvarekjeder vært synlige her. Og sammen med Kiwi synes vi det var en spennende mulighet fordi det ikke alltid er like lett å kommunisere direkte med den yngre målgruppen.
Demografien over TikTok-følgerne er sammensatt, ifølge Øyen.
– Vi opplever at det er forholdsvis mange unge følgere, men ser at bildet er sammensatt. TikTok gir oss ikke data for alder på brukere, men at vi vet at kjønnsfordelingen grovt sett består av omtrent 75 prosent kvinner.
Flere kjøreregler med TikTok
Videoene som er lagt ut fokuserer primært på oppskrifter og butikk-poster som viser hvordan det er å jobbe i de ulike butikkene.
– Vi følger med på hva som trender og hva slags oppskrifter som er aktuelle opp mot høytider. For KIWI er matkasting veldig viktig, og vi tror tips til oppskrifter som viser hvordan man kan bruke restemat er en fin inngang, særlig mot den yngre målgruppen.
I forkant av TikTok debuten var det flere ting å vurdere før de lanserte den offisielle kontoen.
@kiwi_minipris Hvorfor spise kjip frokost når du kan lage gulrotkake-grøt 😚🥕 #oatmeal #frokost #fyp #student #havregrøt #gulrotkake #studiestart ♬ Send Me on My Way - Vibe Street
– Det er en del kjøreregler, og blant annet har vi selvfølgelig ikke reklame rettet mot barn. Også er det viktig hvordan de ansatte fremstår slik at det er en balanse mellom det å kunne vise en leken side med glimt i øyet, samtidig som Kiwis medarbeidere skal fremstå seriøse. Det er viktig at det skjer på kanalens premisser og at de ansatte kjenner seg igjen, men jeg føler vi har truffet bra med innhold som passer kanalen.
Dagligvarekjeden er å finne på Facebook og Instagram, og målet nå er å utforske videre hva TikTok kan gjøre for merkevaren.
– Vi skal fortsette å se hvilke muligheter vi har for å forbedre og videreutvikle kommunikasjonen i de tre kanalene vi fokuserer på nå. Det at KIWI var først ute med en offisiell TikTok-konto er ikke utypisk kjeden som ønsker å være i forkant. På veien videre tenker vi at det er bedre å være skikkelig god i noen kanaler enn å skulle prøve seg på enda flere plattformer. I tillegg til sosiale medier vil vi fortsette i de tradisjonelle kanalene, og sammen utgjør dette en god miks.