
Håper på sponsor-boom: – Vært en tyngre jobb enn jeg håpte på
Jan-Erik Aalbu tror hoppernes opptreden under ski-VM i Trondheim kan bety mye for inntektene framover.
27. februar skjer de første hopprennene i Granåsen i Trondheim i årets ski-VM. Gjennom nesten to uker skal de norske utøverne få vise seg fram på hjemmebane.
Hoppsjef Jan-Erik Aalbu har jobbet hardt for å få inn sponsorinntekter siden han fikk jobben i juni i fjor. Nå håper han at VM skal gi drahjelp.
– Jeg har ikke finregnet på hva dette mesterskapet skal bety, sånn som «Drillo» sikkert ville gjort. Men det er ingen tvil om at dersom vi gjør det bra sportslig, samtidig som rennene sendes på store mediekanaler i et VM som mange bryr seg om, vil det ha en effekt, sier Aalbu til KOM24.
Mer tilgjengelig
Flere hopprenn har denne sesongen blitt sendt på strømmetjenesten Viaplay, mens noen av dem var det ingen som kjøpte rettighetene til.
Det betyr et trangere utstillingsvindu for hopperne, som igjen kan bety mindre interesse fra mulige sponsorer.
Under VM sendes alt på Norges to mest kjente TV-kanaler, NRK og TV 2.
– Jeg tror det er veldig bra. Jeg vil understreke at jeg liker Viaplays sendinger veldig godt, men de når færre enn NRK og TV 2. Nå får vi i alt syv øvelser på de to største norske kanalene, og det betyr mye for oss.
– Nå må vi bare framstå på best mulig måte, slik at folk blir imponert og liker utøverne våre, sier Aalbu.
Kamp for budsjettene
Hopperne står fremdeles uten en hovedsponsor, men både samarbeid med både Advanzia Bank, Toyota og Bildeler har hjulpet dem i en vanskelig hverdag.
Eksperter har tidligere hevdet at vanskelighetene med å få nok inntekter handler om mangelen på store profiler i hoppsporten.
Noen har også lagt vekt på at kranglingen og konfliktene internt i miljøet har skremt bort sponsorene.
– Omdømmet vårt var nok noe svekket etter all kranglingen som har vært i hoppsporten. Men vi har gode utøvere, flott støtteapparat og bra trenere, som jeg tror folk vil assosiere seg med, sier Aalbu.
I jakten på sponsorer har de også fått hjelp fra byrået NPG, som også har bistått på kommunikasjon i forkant av VM.
– Vi har absolutt fått løfta situasjonen, men jeg er av typen som aldri blir helt fornøyd. Og det har vært en tyngre jobb enn jeg håpte på da jeg kom inn, sier Aalbu.
– Men vi må stikke fingeren i jorda. Vi gikk 14 millioner i underskudd i 2023, før vi med nåde fikk godkjent et budsjett som sa at vi kunne gå syv millioner i underskudd i 2024. Vi klarte å «bare» gå seks og en halv millioner i underskudd, legger han til.
I 2025 skal hopp, ifølge VG, operere med grønne tall for første gang siden 2019. Budsjettet deres er på 25,5 millioner i pluss.
– Nå har vi ingen usikre inntekter, og med planene vi har lagt skal vi ha full kontroll.
Må gjøre det bra
Ting avhenger også av hvordan det går sportslig. Og selv om de store triumfene har uteblitt så langt i årets sesong, er det tegn til bedring.
Tidligere i februar tok Johann Andre Forfang sin første seier for sesongen.
– Det er prestasjonene som må sette «prikken over i-en». Jeg mener ærlig og oppriktig at vi har hatt en del uflaks med skader, men vi har medaljekandidater i samtlige øvelser, og det er betryggende. Hos gutta har vi også sett en fin utvikling den siste tiden, sier Aalbu.
Hoppsjefen tror også det skal være mulig å holde på oppmerksomheten etter VM.
– Vi er så heldig at vi skal rett til Holmenkollen etterpå, så da får vi en bra flyt. Vi må bruke det på best mulig måte, og gi et positivt inntrykk, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no