Jan Morten Drange i ANFO, Marte Ramborg i Spoon og Kristian Sarastuen i Burson Cohn & Wolfe.

Tre kommunikasjonstopper forteller: Dette er det viktigste de har lært i år

Hjemmekontor, tariffavtaler og hyttenekt er noe av det som nevnes.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

2020 nærmer seg slutten, og KOM24 har hørt med tre mennesker i bransjen om hva det viktigste de har lært i år er.

– Setter større pris på det vi har

Administrerende Direktør Jan Morten Drange i ANFO, forteller at et viktig læringspunkt fra dette året er å være «forberedt på det uventede».

– Ting skjer utrolig fort. Spol tilbake til januar og februar tidligere i år. Verden var ganske normal og utsiktene for året var svært gode. Mars og koronaen tok oss så, brått og brutalt, og se hvor vi er i dag.

– I fortsettelsen av dette ser vi også hvor raskt vi evnet å endre oss. Generelt meget imponerende innsats fordi det var det som skulle til, sier Drange.

Han forteller at de i ANFO har tatt et «digitalt sprang» som i en normalsituasjon trolig ville tatt flere år.

– Fra første dag på hjemmekontor løste vi alle vanlige oppgaver og kompletterte fortløpende med nye digitalt forankrede tjenester. Dugnadsinnsatsen, selv om bruken av ordet dugnad har vært litt omdiskutert, har vært ganske utrolig.

– I ettertid av denne situasjonen tror jeg også vi vil sette mye større pris på det vi har og ofte tar for gitt. Vi har definitivt også lært at det er viktig å ha en tilpasset form for kriseberedskap, herunder også økonomisk, samt riktig infrastruktur på plass - Men nå er jeg veldig lei hjemmekontor, sier han.

Administrerende Direktør Jan Morten Drange i ANFO.

– Tariffavtale og partssamarbeid

Byråleder Marte Ramborg i Spoon er imponert over sine ansatte, som har tilpasset seg og snudd situasjonen «fra trussel til mulighet».

– Jeg synes også kundene har håndtert dette helt formidabelt. I stedet for å trekke seg tilbake i frykt for det ukjente, opplever vi framoverlente, nysgjerrige og kreative kunder. Vi har jobbet sammen på nye måter, og funnet løsninger når restriksjoner og smittevernhensyn har gjort vanlig produksjon umulig, sier Ramborg.

Hun forteller at, uavhengig av pandemi, har de også lært mye av å få tariffavtale i Spoon.

– Dette er jo litt ukjent terreng for de fleste i vår bransje. Selv om vi i praksis ikke har gjort så mange endringer, vi overoppfylte jo de fleste punktene i tariffavtalen og hadde tillitsvalgtordning fra før, har det lært meg mye om det formelle og jussen i partssamarbeidet i arbeidslivet. Der må jeg øver mer for å være god, sier hun.

Byråleder Marte Ramborg i Spoon.

– Imponerende

CEO Kristian Sarastuen er i Burson Cohn & Wolfe i Oslo mener det er både «skremmende» og «imponerende» hvor tilpasningsdyktige vi mennesker er.

– Hvis noen i desember 2019 hadde sagt at vi kom til å gå rundt med munnbind, tvunget til å sitte på hjemmekontor, måtte holde minst én meters ansvar til andre mennesker, ikke få lov til å reise som vi ville, nektes tur til hytta og måtte telle hvor mange av familiemedlemmene vi kunne møtes med i jula, så hadde vedkommende blitt stemplet som tullete. Men der er vi nå altså, og vi har nesten vent oss til dette, sier han og legger til:

– Med skremmende mener jeg at mye av det vi tar for gitt kan endres over natten og at de fleste av oss vil tilpasse oss og akseptere endringene.

Kristian Sarastuen er CEO I BCW Oslo
Powered by Labrador CMS