JCDecaux: – Nå vil annonsørene være med på festen
Utendørsreklame er i ferd med å bli friskemeldt.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Leverandør av utendørsreklame JCDecaux, kan endelig legge en lang og tung periode bak seg. Nå som mobiliteten øker, er utendørsreklame i ferd med å bli det det var.
– Det er ingen hemmelighet at vi har hatt et tøft år. Men! Nå merker vi for alvor at det har snudd. Norge, og nå Oslo, har virkelig begynt å yre av liv igjen, og det er gode nyheter for oss, sier markedsdirektør Jo-Øystein Slinde.
Selskapet fikk en liten oppsving i fjor høst, men måtte takle enda en tøff periode da Oslo igjen stengte ned i november. Allerede før Oslo byrådets pressekonferanse om trinn to i gjenåpningen, merket de en optimisme fra annonsørene.
– Publikumstallene steg nesten umiddelbart og publikumet på vår pendlerarena økte med 30 prosent fra uken før, og for Oslo by lå økningen i overkant av 20 prosent. Det merkes godt at annonsørene vil være med på dette Vorspielet, og at de rigger seg for å være til stede utendørs da den virkelige festen kommer engang etter sommeren.
Forventer sterk økning
Hos JCDecaux er det nå veldig god pågang, og de merker godt at det er en ny stemning i Oslo.
– Publikumsutviklingen generelt, og spesielt i Oslo er veldig god. Jeg er optimist og tror at vi kan returnere til normale tilstander raskere enn forventet. Jeg tror også annonsørene har savnet utendørsreklame, og at de vil benytte muligheten til å kommunisere med folk på våre flater i sommer, ettersom de fleste skal feriere her hjemme, sier Slinde.
Ifølge tall fra Opinion, antar nesten ni av ti nordmenn at det blir norgesferie i år. Clear Channel er svært optimistiske med tanke på resten av året og sommeren.
– Aktiviteten hos annonsørene har økt kraftig den siste tiden, og vi ser tydelige tegn på at ting begynner å løsne for alvor, sier Head of Agency i Clear Channel Bjørn Erik Broady Aasebø.
Han forventer en sterk økning i reklameomsetningen for utendørsreklame i andre halvår, målt opp mot fjoråret.
– Vi har en stor portefølje i Oslo, så når hovedstaden gikk i lockdown påvirket dette publikum rundt våre bærere også. I fjor sommer opplevde vi faktisk en økning i publikum i forhold til 2019 på flere arenaer, og vi forventer at publikum er tilbake for fullt de neste ukene. Vi ser allerede nå folks behov for å komme ut og starte å leve igjen, og rapportene vi får fra våre kontraktspartnere viser vekst i publikum dag for dag.
Gratis reklame
Både JCDecaux og Clear Channel, ga i fjor bort gratis reklame på sine skjermer.
– Da etterspørselen fra annonsører var lav, spesielt i begynnelsen av pandemien, var det helt naturlig for oss å gi plass til veldedige organisasjoner. Vi hadde fortsatt et godt publikum, og veldedige organisasjoner med viktige budskap ble svært glade da vi kunne trykke til litt ekstra i perioder, sier Slinde.
JCDecaux ønsket ikke at annonsørene skulle bli skadelidende i denne vanskelige perioden
– Vi lever av å gi annonsører gode resultater og opplevelser ved å bruke oss som kanal. Det er ikke deres feil, og vi har hatt stort fokus på å være fleksible slik at ikke annonsørene skulle bli skadelidende i den perioden vi har vært igjennom. Det vil vi få betalt for, når etterspørselen nå tar seg kraftig opp, avslutter Slinde
Clear Channel vendte seg mot bedrifter de vanligvis ikke har på kundelisten.
– Vi ga over hundre lokale bedrifter i Oslo en mulighet til å markedsføre seg gratis på våre reklameskilt for å gjøre dem mer synlig i en vanskelig tid, et initiativ vi har kalt for «Lokale Oslo», sier Broady Aasebø.