Reagerer på Klæbo-reklame: – De er jo ikke pornoskuespillere
Lettkledd godteri-reklame skaper storm.
– De er jo ikke, og beklager uttrykket, pornoskuespillere. De er skiløpere. Hvorfor kan de ikke få lov å være det i reklamen, fremfor å skape denne overdrevne seksualiseringen, sier Vetle Olsen-Ryum i Rådgivning om spiseforstyrrelser (ROS) til NRK.
Han snakker om den nye reklamen til Nidar med skiløperne, som er et resultat av samarbeidet de inngikk i fjor høst.
Her poserer idrettsutøverne lettkledd med produkter fra Nidar.
– Klæbo er en person som ekstremt mange ser opp til og har som forbilde. Og når de da ikke har denne – for de fleste – uoppnåelige kroppen, som Nidar er med på å fremheve her, så kan det skape en følelse av skuffelse, sier Olsen-Ryum.
Han lurer på om de ville gjort det samme med kvinnelige utøvere.
Advokat Frode Elton Haug sier til NRK at kampanjen kan være i strid med Markedsføringsloven.
Nidar-produsenten Orkla skriver selv at de spiller på humor, og at reklamen med Klæbo er ment som en parodi på en reklamesjanger.
– Og så forstår vi at noen kan reagerer på det. Det har ikke vært vår hensikt å bidra til kroppspress, skriver kommunikasjonsdirektør i Orkla Snacks, Elisabeth Aandstad Ekheim, i en e-post til NRK.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no