#Julepraten

I jula må alle tradisjoner holdes i hevd for TV 2-Sarah

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det Organisasjons – og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i jula?

Minst mulig. Jeg skal slappe av, vær du sikker. I hvert fall hvis det ikke skjer noe helt spesielt. Jula er familietid – og tid på fjellet, så jeg gleder meg veldig til å gjøre akkurat det samme som vi alltid gjør.

– Hva må til for at det blir ordentlig jul for deg?

Da må alle tradisjoner holdes i hevd. Vi driver ikke og eksperimenterer i jula. Vi lever i en tid med enorm fart og endring – jobben min handler om det, så da er det fint å ta fri i jula, og gjøre akkurat som før. Sakte.

– Hva husker du best fra medieåret 2021?

Jeg glemmer så fort, så det som er nært i tid er fortsatt i hodet, og kanskje det viktigste skjedde i desember. Nemlig at Dmitrij Muratov og Maria Ressa ble tildelt Nobels fredspris. Det er en pris jeg håper kaster lys på skyggene i autoritære regimer. Jeg håper også den kan bidra til å gjøre det tryggere for journalister som risikerer livet på jobb.

– Hva var det morsomste som skjedde i 2021?

Det morsomste var at pandemien var over. Det kjipeste var at den ikke var det.

– Hva var det pinligste som skjedde i 2021?

Det har vært pinlig å være vitne til hvordan enkelte stortingsrepresentanter ikke har klart å håndtere avsløringer i pressen om penge- og bostedsrot. Det er selvsagt vanskelig å stå i en krise, men det er så ufattelig viktig å vite hvilken rolle du har, og hvordan du bør opptre, slik at du ikke gjør vondt verre. For noen handler det om juss, men for de fleste av oss handler det om tillit. Da er det ekstremt viktig hva du sier.

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2022?

Vi kommer til å snakke enda mer om hvordan norsk innhold, kultur og språk, står i beinhard konkurranse med internasjonale giganter. Norsk mediebransje er midt i et verdensmesterskap i innhold, der det handler om å vinne folks oppmerksomhet. Der kjemper vi ikke bare mot strømmeselskaper med mye penger, men også mot tek-selskaper med algoritmene på sin side.

Powered by Labrador CMS