F.v bak: Masha Scekic (PHD), Lena Sarset (OMD), Sten Braathen (Mediacom), Liv G. Berg (Carat), Håvar Sesseng (Publicis). Foran: Kine Wølneberg (RED dentsu X) og Torstein Rafgård (OMD). Prisene deles ut på Mediekonferansen torsdag 27. oktober

Medieprisen fikk dobbelt så mange innsendte caser i år enn året før: – En bragd å komme på shortlist

– Mange svært solide caser som ikke nådde helt opp, sier jurygeneral Torstein Rafgård.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Påmeldingen til årets utgave av Medieprisen ble lukket i slutten av august, og det viste seg raskt at det var en markant økning i antall innsendte caser.

– I år fikk vi over 50 prosent flere innsendte caser enn fjoråret. Lista er derfor lagt høyt i år, og det er en bragd i seg selv å komme på shortlist, forteller Prisansvarlig Kine Wølneberg, i en pressemelding.

– Suksess fra første stund

Etter flere år uten endringer i konkurransen, ble det besluttet å gjøre noen tydelige strategisk grep. Blant annet har «Medieeffekt» blitt introdusert som en ny kategori.

– Vi var naturligvis spente på hvordan markedet ville respondere på den nye kategorien, men også på hvordan Medieprisen sto seg i jungelen av konkurranser som etter hvert eksisterer i bransjen, sier Jurygeneral i Medieprisen, Torstein Rafgård.

Han er sværrt glad for positive tilbakemeldinger fra markedet.

– Vi har lykkes med å få et rekordhøyt antall påmeldinger og den nye kategorien «Mediaeffekt» ledet av Sten Braathen, viser seg også å være en suksess fra første stund.

– Mange solide nådde ikke opp

Juryene har de siste ukene evaluert og diskutert seg fram til hvilke caser som har passert det første nåløyet i konkurransen og dermed kvalifisert seg til Shortlist.

– Vi gratulerer på vegne av Mediaforum, alle som står bak casene som har kommet på årets Shortlist. Det er en veldig sterk prestasjon i seg selv og det er ingen overdrivelse å si at det også var mange svært solide caser som ikke nådde helt opp, sier Rafgård.

Juryledere:

  • Liv G. Berg, Carat – Mediestrategi

  • Lena Sarset, OMD - Mediekampanje

  • Håvar Sesseng, Publicis – Mediekreativitet

  • Sten Braathen, Mediacom - Mediaeffekt

Shortlist Mediestrategi:

  • Gryr og Publicis Starcom «GRYR relansering»
  • Strim og RED dentsu X «Kraftig vekst med rett kombinasjon av mental og fysisk tilgjengelighet»
  • Bufdir og Atyp «Tusen spørsmål til de tusen hjem»
  • Extra og PHD + We Are Live «Extra – Hva skal vi ha til middag?»
  • Easee og TRY «Elektrisk relevans»
  • McDonald’s og OMD «Ikonisk emballasje = ikonisk søppel: McDonald’s viser seg fra sin styggeste side»
  • DNB og DNB «Økonomisk DNA»
  • Opel Mokka-E og Publicis Starcom «Ich bin ein … vinner?”
  • Coop Prix og PHD “Mens club”
  • Utdannelsesetaten i Oslo og Mindshare «YoU fra Spektrum til TikTok»

Shortlist Mediaeffekt:

  • Helsedirektoratet og Mindshare “Test deg – Helsedirektoratet i samarbeid med FHI”
  • Coop og We are Live + PHD “Gjør det billig! Fra teori til beste praksis»
  • Strim og RED dentsu X «Kraftig vekst med rett kombinasjon av mental og fysisk tilgjengelighet»
  • Extra og PHD + We are Live «Hva skal vi ha til middag?»
  • DNB og DNB «Økonomisk DNA»
  • Coop Prix og PHD “Mens club”
  • OBS Bygg og PHD + Fuse “Konseptfordeler fremfor tilbud driver salg»
  • Kulturdestinasjon og Amedia «Ramme – En Eventyrlig Virkelighet»

Shortlist Mediekampanje:

  • Storebrand forsikring og Clear Channel «Storebrand Skadedyrkontroll på OSL»
  • Tufte Wear og TV2 «Tufte: Fra utfordrer til storbonde»
  • Helsedirektoratet og Schibsted Marketing Services «VG-lista x Helsedirektoratet: Slik tok vi de unge på alvor»

Shortlist Mediekreativitet:

  • Ruter og Publicis Starcom “Ruter tar opplevelsene tilbake»
  • Easee og TRY «Elektrisk relevans»
  • Storebrand forsikring og Storebrand Livsforsikring «Veggdyrkontroll»
  • Pepsi MAX, OMD og Fuse «Kampen om en mer inkluderende fotballverden – med Pepsi MAX og Caroline Graham Hansen»
  • Farmasiet og Anorak «Hvordan en 200kg smørebod bidro til å selge masse solkrem»
  • Bufdir og Atyp «Tusen spørsmål til de tusen hjem»
  • Fontenehus og Anorak «Hvordan Fontenehus forvandlet byen til tusenvis av adshels»
  • IMDi og Mindshare «Mangfold»

Powered by Labrador CMS