Professor kaller Kiwi-prising et PR-stunt
KIWI har som eneste aktør ikke hevet prisene, blir beskyldt for PR-stunt.
Prisene på flere matvarer hos både Rema 1000 og Coop Extra har økt betraktelig, viser stikkprøver E24, VG, BA og NRK har gjort.
VG og E24s stikkprøve viste at Rema 1000 var billigst 31. januar, mens Kiwi var billigst 1. februar. Både de og NRK melder at Kiwi foreløpig ser ut til å holde prisene uendret.
Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier til NRK at de aldri har sagt at de skulle sette opp prisene 1. februar.
– I dag har vi fått prisøkninger fra våre leverandører. De siste ukene har vi sett mange medieoppslag om at prisene skulle øke i butikk i dag, men vi i Kiwi har aldri sagt at vi skulle sette opp prisene våre 1. februar, sier hun.
Rikskringkasteren har ikke lyktes med å få kommentar fra Rema eller Coop Extra.
Kaller Kiwi-prising et PR-stunt
Kiwi har gått bredt ut med at de har valgt å «låse prisene» på en rekke varer den siste tiden.
Professor Tore Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole tror dette er like mye et PR-stunt av Kiwi som taktisk prising.
– Dette er ulogisk i forhold til hele oppladingen til 1. februar, hvor bransjen har flagget tydelig at det ville komme en kostandsovervelting i prisene. Så kommer vi til 1. februar, så har ikke Kiwi gjort noen ting. Det virker som et spill for gallieret mot konkurrentene. Dette er klassisk fangens dilemma. Det er lurt å late som overfor de andre at man vil øke prisen, så går man motsatt vei, sier han til NRK.