#Sommerpraten
Maiken skal koble helt ut i sommer: – Skal ikke vite hvilken dag det er
– Det er verdens beste feriefølelse.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec, som svarer.
– Hva skal du gjøre i sommer?
I sommer skal jeg ikke vite hvilken dag det er, fordi det er verdens beste feriefølelse.
Hjelpemidlene mine for å få dette til inkluderer en laaang ferie med familien min, med tur til ferieparadis på Mallorca, og en idyllisk rorbu-tur innerst i Høgsfjorden i Rogaland med stille sjø og SUP-ing … Nå innser jeg at jeg må skaffe barnevakt til tomatplantene.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Den gangen da vi ble drittlei juli-været på Vestlandet, og tok en spontantur til Danmark med kun et telt i bagasjerommet, og en potte for toåringen som da nettopp sluttet med bleie.
Å tillate seg fleksibilitet på denne måten, og ta valg om du skal kjøre til høyre eller venstre når du når veikrysset, kan fort bli ekstremt hyggelig. Det er også en fin utfordring om du liker å ha kontroll.
I forbindelse med reise tror ikke jeg at jeg sliter med sistnevnte, til mine kollegers frustrasjon på jobbreise. Jeg googler ruta når jeg lander eller tar det som det kommer seg. Utrolig nok rekker jeg alltid avtalene mine.
– Favoritt-is gjennom tidene?
Den rosa isen med tyggis i håndtaket. Føler meg som ti år hver gang jeg har den. Men egentlig er jeg tro mot alt fra Hennig-Olsen. Litt sidespor, men jeg tenker veldig ofte at de som jobber i Hennig-Olsen må ha verdens beste jobb.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden
Min kollega Oscar Tjåland er en å se opp for. Han er en kreativ gen-z kommunikatør, som veldig ofte våger å utfordre kommunikasjonsfaget. Han er også ekstremt god på populærkultur, som absolutt er en fordel for oss når vi skal levere innhold med relevans, gjenkjennelighet og kreativitet.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Ååå, her er det jo mye bra, så det er vanskelig å velge en favoritt. Men jeg husker godt Oatlys inntog i Frankrike. Det er ikke lov å annonsere utendørs, så de løste det med et utendørs-stunt kombinert med levende bilder som i tillegg ble delt digitalt.
I ettertid er deres «fake graffiti stunt» omdiskutert, men jeg synes det var genialt.
Men dette var vel i fjor. Fersk i minnet i år er Polestar sin annonsering av Polestar 3.
Makan til clean kommunikasjon, tro mot egen merkevarestrategi, i store, vågale annonseflater.
Men, ååå, må ikke glemme Visit Oslo. «Is it even a city» leverer til de grader. Denne beviser at et gjennomtenkt kommunikasjonskonsept, pakket inn i proff produksjon, kan gå viralt.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Vis hvor selvstendig du er, fordi jobb i vår bransje blir ofte til fordi du skaper verdi for selskapet, ikke fordi noen forteller deg hva du skal gjøre.
Har du derfor en god idé mener jeg at du skal gjøre den og presentere den. Da blir det gjennomslagskraft, vet du. Dette viser også god gjennomføringsevne, en evne som ikke akkurat vokser på trær.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Farmen virker direkte koselig, og jeg tror jeg kunne prestert i lang tid på kun havregrøt.
Når jeg tenker meg om har jeg leid et Farmen-lignende hus for oppholdet under Arendalsuka i år, så jeg vil si at jeg får opplevelsen jeg ønsker – kanskje til mine kollegers skrekk. Frokosten lages ikke av seg selv, for å si det slik.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no