Trine Lise Sviggum Helgerud, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Polarinstitutt.
Trine Lise Sviggum Helgerud, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Polarinstitutt.

#Sommerpraten

Trine Lise bruker sommeren sin i Polhavet

– Her er det lyst døgnet rundt, men ikke like varmt som jeg hører at det er i Tromsø for tida.

Publisert Sist oppdatert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. 

I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Trine Lise Sviggum Helgerud, kommunikasjonsrådgiver i Norsk Polarinstitutt, som svarer i Sommerpraten.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Jeg er på forskningsekspedisjon langt mot nord med isbryteren og forskningsskipet Kronprins Haakon. Det tar lang tid å komme seg dypt inn i Polhavet på grunn av havisen, så jeg bruker mesteparten av sommeren her. Her er det lyst døgnet rundt, men ikke like varmt som jeg hører at det er i Tromsø for tida.

– Hva er ditt beste sommerminne?

Bade i ferskvann på fjellet! Jeg skal skape flere sånne minner i slutten av august når jeg er tilbake i Troms.

– Favoritt-is gjennom tidene?

– Havis! Jeg kunne ingenting om havis før jeg fikk denne jobben. Blant annet så skjermer isen havet mot oppvarming fra atmosfæren og den er hjemmet til et variert dyreliv vi ikke kan se med det blotte øyet!

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Jeg ser opp til kollega og «institutt-søsteren» min, Ester Horvath, som jobber for det tyske polarinstituttet, Alfred Wegener Institute. Hun fotograferer nydelige serier med kvinner i Arktis, blant annet Stars of Polar Night and Woman in Arctic Science.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Visit Oslo sin ironiske reklamekampanje «Is it even a city?».

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Finn din egen vei, tro på og test ut ideene dine. Da utvikler du deg!

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Forræder, uten tvil! Det er som Among us og Werewolf på «ekte». Episodene publiseres tidlig på morgenen og jeg har sett episoder på morgenen før jobb fordi jeg er så spent på hva som skjer. Jeg er så hekta!

Powered by Labrador CMS