#Sommerpraten
Drømmer om å bli kjent som «Farmen-Svein»
– Jeg tror det hadde vært gøy å loke litt 100 år tilbake i tid, cosplaye Gaute Grøtta Grav, og stjele egg for å skape litt dårlig stemning.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Svein Werner Lyngmyr, grafisk designer i Anorak, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Jeg vender snuta hjemover for sommeren i år, nedover sør til Hisøy i Arendal.
Jeg har blitt invitert på 10-årsjubileum for ungdomsskolen og skal også spille på hovedscenen med litt venner under den fantastiske festivalen Canal Street i Arendal.
Det blir en liten svipptur innom Nordby for noen billige nødvendigheter, Tenke på litt TikTok ideer, billig øl på Los Tacos, et DJ-sett på Oslovelo med min kollega Jakob Andresen, og ferja fra Kristiansand til Aalborg for å oppleve den nesten Ayia Napa-aktige stemningen i Jomfru Ane Gade, Aalborg. Rett og slett, godt og blandet.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Rolige dager på stranda i Fuseta, Portugal, med en Sagres (det er en øl) i hånden og litt bossanova (det er musikk) på øret.
– Favoritt-is gjennom tidene?
– For meg har det alltid vært klassikeren som forsvant i 2015: Sitting Original. Den kom nylig tilbake i ny drakt og med nytt navn, så stor shootout til markedssjefen for Sitting Original og alle Facebook-gruppene som hadde "Vi som vil ha denne tilbake!!" kampanjer – det fungerte jysla bra!
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden
– Frederik Feiler, kreatør i Smeh, en veldig smart fyr som både er formsikker og god på ideer. Han er også litt Keynote-nørd, og det digges!
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Er det innafor å si brat-greiene til Charli xcx? Jeg digger arbeidet SPECIAL OFFER, INC. har klart å gjøre, med kjempeenkle grep har de laget kjempefine ting både fysisk og digitalt! Hvis sommeren skulle oppsummeres som en hexkode for RGB, hadde det vært #b4dd1e.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Jeg synes det er viktig å lage ting man selv synes er kult, utforske og utfordre hva man definerer som «bra» design.
Se mindre på Pinterest, og heller finne referanser på mer «obskure» steder. Meld deg også på konkurranser når du studerer; det er et supert springbrett for å starte karrieren og bli «sett» av bransjen.
Apropos konkurranser for unge: Jeg håper de åpner muligheten for Young Lions i Norge igjen for designere. Det har vært to år uten design nå. Vi designere under 30 er også sultne på å få konkurrere i den internasjonale konkurransen i Cannes!
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Det ikke så mange vet, er at jeg pleier å melde meg på Farmen nesten hvert år. (Hvis noen som jobber med casting i Farmen leser dette, vet dere hvor dere finner meg!)
Jeg tror det hadde vært gøy å loke litt 100 år tilbake i tid, cosplaye Gaute Grøtta Grav, og stjele egg for å skape litt dårlig stemning.
Jeg digger konseptet at dersom man er med i reality, får man en slags tittel i mediene, typ «Farmen-Svein». Jeg tror jeg hadde passet bra som en «Farmen-Svein».
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no