I januar startet Ronja Bell Breisnes i rollen som kommunikasjonsrådgiver, med et særlig ansvar for sosiale medier, i Konkurransetilsynet.

Ronja jobber i Konkurransetilsynet: – For tiden koker det mye rundt saken om Sbanken og DNB

– Jeg trives i de hektiske situasjonene der jeg og de andre i kommunikasjonsstaben må kaste oss rundt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gangen er det kommunikasjonsrådgiver Ronja Bell Breisnes i Konkurransetilsynet som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– I januar startet jeg i rollen som kommunikasjonsrådgiver i Konkurransetilsynet. Her har jeg særlig ansvar for sosiale medier og bruker mye tid på planlegging, strategi og produksjon av innhold til våre kontoer.

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg lærer noe nytt hver dag og det er en fantastisk følelse! Ellers må jeg si at jeg trives i de hektiske situasjonene der jeg og de andre i kommunikasjonsstaben må kaste oss rundt for å svare på en henvendelse eller være de første til å kommentere når noe stort har skjedd. For tiden koker det mye rundt saken om Sbanken og DNB. Vi merker at mange engasjerer seg i sosiale medier og da koker det ekstra mye i min jobb. Det gjør det spennende og meningsfult.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det er jo ikke en arbeidsoppgave, men – alle disse digitale møtene gjør meg sprø over tid! Det er helt sikkert mange som kjenner seg igjen i å savne det å prate med kollegaer ved kaffemaskinen.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Både gjennom Arbeiderpartiet og Raftostiftelsen har jeg fått jobbe i krysningspunktet mellom politikk og kommunikasjon. Slik oppdaget jeg hvor spennende det er å sette dagsorden gjennom sosiale medier. All farten, mangfoldet og kreativiteten i bransjen er og noe som engasjerer meg.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– Frida Marie Grande fra Amnesty Norge inspirerer meg! Hun ledet arbeidet med Amnesty sin helt nye Instagram-strategi som ga kontoen deres en følgervekst på over 160 prosent.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg blir imponert av de menneskene og bedriftene som lager saft av de sitronene verden gir til dem. Pandemien har gjort at mye har blitt satt på vent, men i stedet for å vente er det noen som har blitt eksperter på digitale møter og livesendinger. Både Kulturoperatørene sine livesendinger og Apriil sin gjennomføring av People Report 2021 er gode eksempler på dette.

– Hva er god kommunikasjon?

– Standardsvaret er vel at god kommunikasjon er kort, enkel og forståelig. Men jeg mener og at god kommunikasjon bør være litt engasjerende og får folk til å stoppe opp for å få med seg budskapet.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Den største utfordringen er nok å følge med på utviklingen og trender fordi alt skjer så fort. Og så er vi prisgitt sjefer som ser og anerkjenner viktigheten av å bruke tid, penger og ressurser for å prioritere kommunikasjonsarbeid. Det er heller ikke noe vi kan ta for gitt at alle forstår verdien av.

Powered by Labrador CMS