Mener Latter driver med uærlig markedsføring
– Kan ramme tilliten til Latter, sier professoren til NRK.
Nicolay Ramm hadde premiere på sitt nye show «Paybacktime!» på humorscenen Latter i Oslo forrige onsdag.
Både NRK og Aftenposten ga forestillingen terningkast to.
Per Christian Selmer-Anderssen, Aftenpostens anmelder, spør blant annet «Hvorfor skal den gutten der ha show?».
Plakaten til komikerens nye show prydes imidlertid ikke av toere. I stedet har Latter og Stand-Up Norge valgt å vise fram terningkastene seks og fem fra lokalradioene Radio-E og Radio Riks.
Til NRK sier tidligere professor i markedsføring, nå professor i innovasjon ved Norges Handelshøgskole, Tor Wallin Andreassen:
– Dette er «cherry picking» for å gjøre seg lekker gjennom smale anbefaleres anbefalinger. Det uthuler terningkastet som kvalitetsindikator og gjøres kun for å tiltrekke seg kunder – som mest sannsynlig blir skuffet. Deres vareprat vil være negativ og kanskje ramme tilliten til Latter. Som alltid: Ærlighet varer lengst.
Daglig leder i Stand-Up Norge, Vemund Vik, svarer slik på kritikken:
– Når vi får både gode og dårlige anmeldelser velger vi selvsagt å fokusere på de gode. Tidligere kom det flere riksaviser og anmeldte forestillingene på Latter, i dag må vi ta til takke med de få som fortsatt kommer.