First House-gründer på plass i Leidar - varsler vekst i antall ansatte
– Jeg liker kommunikasjonsfaget, jeg liker å jobbe med folk og jeg liker å ha resultatansvar, sier han.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Denne våren fikk Leidar Norway ny daglig leder ved Per Bjørkum. Han har nå jobbet i selskapet snart to måneder.
– Jeg brenner for kommunikasjon. Jeg har jobbet med det i alle år, og det er et fagområde som er innmari spennende, sier han til KOM24.
Nylig ble regnskapet for 2020 klart. Det viser at Leidar hadde en omsetning på 25,6 millioner kroner i 2020, sammenlignet med 29,3 millioner kroner året før. Byråinntekten landet på omtrent 19 millioner kroner i fjor.
I 2019 fikk byrået et driftsresultat på minus 1,7 millioner kroner. I et tidligere intervju med bransjeavisen Kampanje fortalte daværende leder, Helsingen Warner, at millionunderskuddet skyldtes byråets fusjon med produksjonsselskapet Snöball Film - og at tapet er basert på en enkel avskrivning av goodwill.
– Honnør til gjengen
I 2020 ble resultatet kraftig snudd om og, til tross for et år med pandemi, endte Leidar med å gå 1,1 millioner kroner i pluss.
– Disse tallene kan ikke jeg ta æren for, men det er nok rett og slett noe så enkelt som at i Leidar er det veldig dyktige folk. Det er en gjeng som jobbet knallhardt da det var mye motstand. Det var tøft for de aller fleste i denne bransjen fra mars 2020, men særlig i andre halvår av 2020 har omsetning økt måned for måned. Det er rett og slett en honnør til den gjengen som har jobbet her.
Leidar Norway 2020:
Leidar Norway | 2020 | 2019 |
Omsetning | 25 682 784 | 29 340 303 |
Byråinntekt | 18 994 194 | 20 237 073 |
Driftsresultat | 1 132 550 | -1 742 728 |
Resultat før skatt | 1 142 670 | - 1 831 210 |
– Kanskje var første halvår av 2020 krevende for mange, men i andre halvår tror jeg mange har opplevd at næringslivet ikke stoppet opp selv om det var en pandemi. Noen sektorer har selvfølgelig slitt veldig - restaurant, hotell og reiselivsnæringen - men det er en næring vi ikke er eksponert i. Jeg opplever generelt at det er veldig stort drive i alle fall blant våre kunder, så det er ingen av våre kunder som har ligget på latsiden.
Han forteller at byrået har både norske og internasjonale kunder, i både privat og offentlig sektor.
– Det er veldig lite B2C, det aller meste er B2B.
Nå opplever han at det er høy fart og at den høye farten som byrået opplevde i siste halvdel av 2020 fortsetter inn i 2021.
– Nå er vi på en god trend, og det vi ser for andre halvår i 2021 er også bra. Jeg er glad for at vi har spennende kunder og til dels krevende oppdrag. Nå har jeg nettopp begynt her, men det er rett og slett flinke folk som jobber i Leidar, som er gode på både på å både få og tiltrekke seg oppdrag og som er gode på å løse dem.
– Lever meg inn i det
Bjørkum kom til Leidar etter å ha vært ansvarlig for all intern og ekstern kommunikasjon samt investorrelasjoner i børsnoterte Arcus i åtte år. Før den tid har han også vært kommunikasjonsdirektør i NetCom (nå Telia), journalist og redaktør i Reuters, og finansanalytiker.
I tillegg er det mange som kjenner han som en av gründerne av kommunikasjonsbyrået First House.
– Hvorfor ville du nå tilbake til byråverden?
– Det aller viktigste er at jeg brenner for kommunikasjon. Jeg har jobbet med det i alle år, og det er et fagområde som er innmari spennende. Enten det gjelder en pressemelding for et selskap med ti ansatte eller en stor strategiplan for en bedrift med global virksomhet og mange tusen ansatte: Jeg lever meg inn i det hver gang, sier han.
Han trekker frem at det er noen fordeler ved begge sidene av bordet.
– I forrige jobb hadde jeg en «kunde», en oppdragsgiver, Arcus, og det er bra fordi da blir man veldig god på akkurat det. Så er det spennende å være i et byrå fordi da man blir introdusert til så mange ulike bransjer og selskaper. Begge deler har sine styrker.
– Når det gjelder min motivasjon for Leidar så er den tredelt. Som sagt, jeg liker kommunikasjonsfaget, jeg liker å jobbe med folk, og jeg liker å ha resultatansvar.
– Hvorfor akkurat Leidar?
– Jeg kjente til miljøet. Å begynne i et byrå og si «jeg tror vi må gjøre store organisatoriske endringer», det er ikke min motivasjon. Men derimot det å jobbe med faget og flinke folk, det er en viktig motivasjonsfaktor for meg.
– Mer robust
Og han har noen tanker om hvordan han skal styre skuta videre.
– Leidar er et bra selskap, men vi skal ansette flere. Nå er vi i prosesser for å ansette flere folk. Jeg tror at både vi som er her og de som kommer til Leidar, vil merke at om to år så er dette blitt et selskap som er ennå mer frempå og ennå mer robust. Det er jeg ganske sikker på - og den reisen, den gleder jeg meg til.
– Hva slags kompetanse er dere på jakt etter?
– Det er i alle fall to kriterier. Det ene er at de skal ha et nettverk så man kan tiltrekke seg oppdrag og det andre er at vi vil ha folk som kan kommunikasjonsfaget.
Her i Norge jobber det 20 ansatte. I tillegg har byrået kontorer i London, Brussel og Genève.
– Har dere ambisjoner om å bli et stort byrå med mange ansatte?
– Størrelse er ikke noe mål i seg selv, men det er et mål om å ha flinke folk, så vi kan levere knallgodt til kundene våre så de blir fornøyde. Hvis de er fornøyde da er det en god sirkel, da blir vi motiverte og vi leverer.