Mesta med søknadsrekord etter mangfoldskampanje
Fikk hjelp av Trigger og hanket inn fire hundre søknader til fire stillinger.
– Bygg- og anleggsbransjen trenger mangfold, og vi må bryte ned den klassiske forestillingen om at du må ha forkjærlighet for store maskiner eller tung teknisk bakgrunn, sier direktør for folk og bærekraft i Mesta, Tonje Gudbrandsen Jensen, i en pressemelding.
Arbeidsmarkedet preges av stor konkurranse og kamp om de beste folka. Mesta har klare mål knyttet til bærekraft og mangfold og har tenkt nytt i rekruttering.
For å øke mangfold blant søkerne, brukte Mesta egne ansatte i kampanjen, som har gitt resultater.
Sju av ti har annen bakgrunn
På fire prosjektlederstillinger fikk Mesta 394 søknader – en økning på 1700 prosent fra tidligere søknadstall. Av disse var 43 prosent av søknadene fra kvinner.
Prosjektleder Magnild Ek Brynildsen er en av Mestas ansatte som ble brukt aktivt som ansikt utad i kampanjen.
Kampanjefilmen av Mestas ansatte ble rettet mot de som ikke tror de passer i Mesta. I samarbeid med Trigger ble det gjenomført et innsiktsarbeid med prosjektledere i selskapet, hvor det kom fram at sju av ti prosjektleder i Mesta ikke har bakgrunn fra vei- eller anleggsbransjen.
I tillegg var det en annen fellesnevner.
– Ingen så på seg selv som den typiske prosjektleder. Dette ga inspirasjon til å vinkle kampanjen: De som aldri har sett for seg å jobbe med vei, sier konsulent i Trigger, Tone Angsund.
Lykkes best med ulik bakgrunn
Mesta har allerede et slagord om å «få folk fram».
– Vi ønsker å vise at det finnes mange flere muligheter i denne bransjen, og at det er behov for ulike kvaliteter og egenskaper, sier organisasjonssjef i Mesta, Metha Marie Rosengren Leonhardsen.
Kampanjen som besto av små filmer til sosiale medier, annonsering og film av tre ulike prosjektledere i Mesta, ga stort engasjement i sosiale medier. I tillegg til at det skapte en stor intern stolthet.
Både antall og kvalitet på søknadene har vært en positiv overraskelse for konsernet. I tillegg har vurderingen og diskusjonen rundt kandidatene endret seg, som følge av kampanjen.
– I Mesta har vi en filosofi om at vi lykkes best når vi har ansatte med ulik bakgrunn. Og med dette vellet av søkere viser det seg at vi har nådd ut over våre tradisjonelle målgrupper.