Marte Ramborg, administrerende direktør i Spoon.

Nedskjæringer for Spoon i Skandinavia: – Oppleves dramatisk

Spoon strammer inn i Skandinavia, og ansatte må forlate innholdsbyrået i kjølevannet av krevende tider.  

Publisert Sist oppdatert

Spoon har nå iverksatt tiltak for å stramme inn kostnadskontrollen etter et dramatisk jubileumsår.

Først opplevde de at byråets hovedkontor i Oslo brant ned i sommer, og deretter kom signalene om strammere tider i reklamebransjen. Administrerende direktør Marte Ramborg kunne da forutse utfordrende perioder

Nedleggelse i Finland

Etter et tiår med vellykket drift i Finland, ble utfordringene tydelige mot slutten av 2020.

De tre største kundene reduserte betydelig sine oppdrag, og kom dessverre aldri helt tilbake. 

Selv med intens innsats for å kompensere inntektstapet og tiltrekke nye kunder, ble det klart at situasjonen ikke var bærekraftig. 

– Det er svært utfordrende i det finske byråmarkedet. Vi klarte ikke å opprettholde driften, og derfor tok vi den tunge beslutningen om å avvikle vårt kontor der. Det er trist å miste dyktige kollegaer, men noen kunder har valgt å gå til vårt søsterbyrå i Finland, noen tar vi over i Norge og Sverige, mens andre ennå ikke har tatt en avgjørelse, sier Ramborg til KOM24. 

Trickle i Helsinki vil fortsette å eksistere. Dels på grunn av vellykkede avtaler og dels fordi distribusjonen ikke er begrenset av språk.

– Å avvikle virksomheten i Finland oppleves som en dramatisk situasjon. Det er nedslående å miste et land på denne måten, fortsetter hun. 

Slik påvirkes Norge

Situasjonen har også påvirket Sverige, der en omorganisering har resultert i tap av seks stillinger blant de hundre ansatte. 

Ramborg forklarer at tilpasning er avgjørende i en krevende bransje der kundene reduserer budsjettene. 

– Vi må ruste oss for fremtiden, spesielt med tanke på endringer i etterspørselen, sier Ramborg og legger til: 

– Print var dominerende for fem-ti år siden. Nedgangen har vært gradvis, og papir ser ikke ut til å gjenvinne popularitet. På sosiale medier, video og strategi, opplever vi økt etterspørsel i Norge og Sverige.

Når det gjelder Norge, har det foreløpig ikke vært noen nedskjæringer, og Ramborg ser lyst på fremtiden. 

– Vi gjør det bra. Vårt nye kontor i Tromsø opplever stor suksess. Selv om resultatene ikke når «all-time high», har vi en mangfoldig kundeportefølje som gir oss beskyttelse mot større svingninger i markedet, avslutter hun. 

Powered by Labrador CMS