Spoon fyller 25 år: Spår tøffe tider
Jubileumsåret til Spoon ble dramatisk da byråets hovedkontor i Oslo brant ned. Nå forbereder Marte Ramborg (CEO) seg på nok en tøff tid.
Spoon har feiret sitt 25-årsjubileum. De har gått fra å være en nisjeaktør innen kunde- og medlemsmagasin til å bli en nordisk aktør innen strategisk og kreativ kommunikasjon.
– Vårt opphav er redaksjonelt – og det er fremdeles mange av våre ansatte som har bakgrunn som journalister og redaksjonelle designere. I begynnelsen var det spisskompetanse på kunde- og medlemsmagasin som var vår nisje, sier styreleder i Spoon AS og CEO i Spoon-gruppen, Marte Ramborg.
Gjennom årene har Spoon imidlertid utviklet seg i tråd med bransjens endringer og kundenes behov.
– Utover 10-tallet ble byrået gradvis digitalisert i tråd med bransjens utvikling og kundenes etterspørsel, og vi gikk fra å fortelle historier på papir til å bruke alle formater og kanaler, fortsetter Ramborg.
Spoon i dag
I dag er Spoon et kommunikasjonsbyrå med 150 medarbeidere fordelt på sju kontorer i fire land: Finland, Sverige, Norge og Storbritannia. De er en del av byrånettverket People People People.
– Spoon ble grunnlagt i Sverige i 1998 av tre gründere. I 2006 kom Teft til Norge, også med tre gründere, og de delte Spoon's spisskompetanse innen redaksjonelt konsept og design, sier Ramborg.
Denne fusjonen førte til en utvidelse av Spoon til å bli en nordisk aktør. Senere ble også Storbritannia en del av Spoon-familien i 2017 og spesialiserte seg på å bruke atferdsvitenskap som grunnlag for effektiv kommunikasjon.
– Vi er veldig stolte over at fire av seks gründere fortsatt jobber i Spoon, sier hun.
Fra Grensen til Rebel
Søndag 11. juni i år ble byråets historie preget av en dramatisk hendelse da lokalet i Grensen 17 sto i brann.
– Det jeg er aller mest stolt av, er at vi leverte på deadline, og var ute på opptak, mens det enda brant i våre lokaler. Folkene våre fant løsninger og alternativer, og brannen fikk helt minimale konsekvenser for våre kunder, forteller Ramborg.
– De viste for øvrig stor forståelse og medfølelse med oss. Da vi mistet alt, inkludert studioer og en del utstyr, ble det vanskeligere for oss å bruke interntiden smart og samles for nysalgsarbeid. Vi måtte derfor permittere noen ansatte, de fleste deltid, etter sommeren. Nå er alle unntatt fire (en fulltid, tre deltid) tilbake i jobb, noe vi er kjempeglade for, fortsetter hun.
Spoon fikk tilbud om å sitte hos kunder, bekjente, konkurrenter og opplevde enorm raushet da ulykken rammet.
Det tok flere dager å få kontroll over brannen, og dette tvang Spoon til å begynne jakten på nye lokaler. Etter å ha vurdert over 20 mulige steder, falt valget til slutt på Rebel i Universitetsgata 2.
– Vi merket at det satt i ryggmargen da vi plutselig måtte tilbake på hjemmekontor. Uten to års pandemitrening, tror jeg det hadde vært tøffere. Men det var god stemning da vi kunne flytte inn på Rebel, sier Ramborg.
– Vi flyttet inn 1. september, og vi liker det godt! Når vi får på plass litt egne møbler, og et par vegger, blir kontorene våre i sjuende etasje helt supre for oss, fortsetter hun.
Utfordringer i en skiftende bransje
Spoon er ikke immune mot endringene i reklamebransjen.
– Vi merker litt nedgang i etterspørsel, men det er faktisk bare to av våre kunder som har dratt ned budsjettet sitt betydelig, innrømmer Ramborg.
– Ellers merker vi at noen kunder er avventende, og at det tar lengre tid for en del kunder å bestemme seg for å sette i gang. Samtidig er det god fart på mange kunder, vi har bra trykk på nysalg og vi tror høsten blir tøff, men ok, fortsetter hun.
Er markedet klart for nye 25 år?
På spørsmål om de ser for seg 25 år til, er Ramborg forsiktig optimistisk:
– Altså, når giganter som Dinamo går konkurs uka før, skal man jo være forsiktig med å spå om framtida i denne bransjen her.
– Men hvis du spør hva jeg tror, så tror jeg ja, fortsetter hun.
Tidligere i sommer kom signalene om trangere tider i norsk reklamebransje. Likevel er er Spoon optimistisk og har tro på fremtiden.
– Vi har et solid fotfeste nå, en bredde i kundeportefølje og i kompetanse. Vår omstillingsevne er vårt beste kort for 25 år til, og det kortet har vi vist at vi har på hånden, avslutter hun.