Kommunikasjonssjefen i Meny: – Jeg blir innimellom oppgitt over medias tidvis ensidige fokus kun på priser
Hun deler også hvem hun har latt seg inspirere av den siste tiden.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
I dag kan du bli litt bedre kjent med kommunikasjonssjefen i Meny, Nina Horn Hynne.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Jeg er kommunikasjonssjef i MENY. Jobben min går overordnet ut på å bygge og forsvare MENYs omdømme. Det innebærer strategi- og planarbeid sammen med ledelsen og markedsavdelingen, men også dag-til-dag-oppgaver som å svare ut journalister, spille ut nyheter, trender og utviklingsarbeid, informere om vårt bærekraftarbeid, håndtere beredskapssaker og være godt koordinert inn mot interninformasjon og markedsføringen for øvrig.
– Hva liker du best med jobben din?
– Jeg liker å være del av Norges ledende supermarkedkjede, som betyr at jeg får bidra til å løfte frem matglede, utvalg, handleopplevelse, matkunnskap og bærekraft. I jobben min må jeg forholde meg til mange på tvers i MENY- organisasjonen og ut i butikkleddet, og tidvis mot leverandører, og det liker jeg veldig godt - både fordi jeg har så mange utrolig dyktige og hyggelige kolleger, og fordi jeg liker å se og ta hensyn til helheten i det jeg bidrar med. Ellers liker jeg det høye tempoet i dagligvare, med stadige endringer, fokus på utvikling og alltid med kunden i sentrum. Så er det moro og inspirerende å jobbe med mat og dagligvare fordi det er en tematikk som alle nordmenn forholder seg til.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Jeg er ikke så glad i rutinearbeid og faste oppfølgingspunkter, men det er jo viktige for å holde maskineriet i gang og ha en god plattform for kommunikasjon. Ellers blir jeg jo innimellom litt oppgitt over medias tidvis ensidig fokus kun på priser, frikoblet fra kvalitet, handleopplevelse og matopplevelse. Jeg skulle ønske fokuset ikke bare handlet om hva du sparer, men hva du får for pengene .
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Jeg har jobbet med kommunikasjon i hele mitt yrkesliv, fra jeg som nyutdannet fikk prøve meg som juniorrådgiver i Geelmuyden.Kiese. Jeg liker å jobbe med kommunikasjon av flere grunner, først og fremst fordi god kommunikasjon er viktig for å lykkes med å nå forretningsmålene. Det så jeg for eksempel tydelig da jeg var PR- og informasjonssjef i Ski-VM i Oslo i 2011 hvor vi hadde små reklamebudsjetter og måtte jobbe smart og aktivt med PR og kommunikasjon ut mot ulike målgrupper. Det handlet om å skape en begeistring, som målgruppene ønsket å ta del i og videreformidle. Jeg er utadvendt, nysgjerrig av natur og glad i å skrive, tre gode egenskaper inn i kommunikasjonsfaget.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Jeg blir inspirert av mine kolleger, både i markedsavdelingen, i kommunikasjonsavdelingen i NorgesGruppen, men også ute i butikk. Butikksjefene i MENY er utrolig flinke til å sette kundene i fokus og forenkle kompliserte budskap. Ellers blir jeg inspirert av tydelige og uredde kommunikatører, men de må være etterrettelige! I de siste har jeg latt meg inspirere av dem som tør å ikke tegne et glansbilde og som tør å være ærlig på at de ikke vet alt. Her tenker jeg spesielt på helserepresentantene nå under koronakrisen.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Jeg er imponert over hvordan hele dagligvarebransjen håndtert korona-pandemien i fjor vår, hvordan alle på kort tid kommuniserte tydelige, både internt og eksternt.
– Hva er god kommunikasjon?
– For meg handler god kommunikasjon om å gi god og tydelig informasjon som engasjerer og inspirerer. I mitt tilfelle handler det til syvende og sist om å få kunder, forbrukere og samarbeidspartnere til å heie på og velge MENY.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Innen kommunikasjon ser jeg en utfordring innenfor bærekraft i det at medier, kunder og forbrukere krever raske, korte og tydelige svar på komplekse problemstillinger. Disse problemstillingene har kanskje ikke ett kort svar, de kan ha flere sider og nyanser, de endres ikke over natten og innimellom strides også de lærde rent faglig. Når det er sagt, så er bærekraftarbeidet viktig for hele bransjen og noe jeg ser på som en spennende utfordring. Vi har en viktig rolle i å bidra til at forbrukere kan ta bærekraftige valg i butikkene.
- Flere #MinJobb kan du lese her.